The influence of parents on the involvement of children to the sport during the sports initiation in football in a small school of Campo Bom-RS
Abstract
Aims to assess how parents influence the child during the sports initiation in football, investigate how parents participate in the sporting life of their children, identify the interests of parents in the sporting life of their children and to understand how the child perceives the influence of their parents the sporting life. For this study we used a quantitative approach to cross and descriptive character. The sample consisted of 20 parents, where 11 (55%) were female and 09 (45%) were male, mean age 41.5 ± 9.43 years and their children, all male with mean age 10 ± 0.79 years, linked to a football free program in the city of Campo Bom in the state of Rio Grande do Sul. It has been found that parents influence the child during the sports initiation in football from choosing the sport up they are strong motivators to stay in sports. We conclude that the participation and influence of parents in the sporting life of the child during the sports initiation in soccer is very effective, because we understand that the child perceives this influence arising from his parents very explicitly, the effects these will bring, will depend on how the relationship between parents and children will be addressed and how family behavior is before, during and after the games, to her son, his colleagues and his coach, because all these factors will be interconnected with the child's sport experience.
References
-Cavichiolli, F.R.; e colaboradores. O processo de formação do atleta de futsal e futebol: análise etnográfica. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 25. Núm. 4. p. 631-647. 2011.
-Côté, J. The influence of the family in the development of talent in sport. The Sport Psychologist. Núm. 13. p. 395-417. 1999.
-Fernandes, R.A.; e colaboradores. Atividade física: prevalência, fatores relacionados e associação entre pais e filhos. Revista Paulista de Pediatria. Vol. 29. Núm. 1. p. 54-59. 2011.
-Ferreira, F.L.; Cimaschi Neto, E.O. O papel do professor e a influência dos pais em relação as expectativas de crianças participantes de escolinhas de futebol. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol. 5. Núm. 1. p. 425-432. 2007.
-Ferreira, R.M.; Moraes, L.C. Influência da família na primeira fase de desenvolvimento da carreira de nadadores medalhistas olímpicos brasileiros. Revista Motricidade. Vol. 8. Núm. 2. p. 42-51. 2012.
-Filgueira, F.M. Objetivo dos pais em relação à prática do futebol na iniciação. Revista Mineira de Educação Física. Vol. 13. Núm. 1. p. 96-110. 2005.
-Filgueira, F.M.; Schwartz, G.M. Torcida familiar: a complexidade das inter-relações na iniciação esportiva ao futebol. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 7. Núm. 2. p. 245-253. 2007.
-Figueira Junior, A.J.; Rocha Ferreira, M.B. Papel Multidimensional da família na Participação dos Filhos em Atividades Físicas: Revisão de literatura. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol.8. Núm. 2. p. 33-40. 2000.
-Gomes, A.R. Influência parental no desporto: a percepção de pais e jovens atletas portugueses. Estudos de Psicologia. Vol. 27. Núm. 4. p. 491-503. 2010.
-Granados, S.R.; Guzmán, G.M.E.; Sánchez, M.L.Z. El comportamiento de los padres en el deporte. Retos. Nuevas tendencias en Educación Fisica, Deporte y Recreación. Vol. 1. Núm. 15. p. 29-34. 2009.
-Lavoura, T.N.; Presoto, D. Especialização Precoce: Atribuição contextuais. Pulsar, Revista da Escola Superior de Educação Física de Jundiaí.2010. Disponível em: <http://www.esef.br/images/stories/arquivos/pdf/revista/Artigos/Volume2_Numero02_2010/artigo5.pdf> Acesso em: 16/09/2013.
-Lourenço, M.A.; Varoto, F.A. Escolinha de futebol: uma questão pedagógica. Revista Educação Física UNIFAFIBE. Vol. 2. Núm. 2. p. 112-124. 2013.
-Machado, A.A.; Brandão, M.R.F. Rendimento esportivo em atletas jovens: variáveis psicológicas externas. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol. 7. Núm. 2. p. 307-314. 2008.
-Matos, D.C. Influência motivacional em crianças e adolescentes para a prática do futebol. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires. Año 16. Núm.159. 2011.
-Moraes, L.C.; Rabelo, A.S.; Salmela, J.H. Papel dos Pais no Desenvolvimento de Jovens Futebolistas. Psicologia: Reflexão e Crítica. Vol. 17. Núm. 2. p. 211-222. 2004.
-Oliveira, A.M.; Martins Junior, J. Avaliação das Habilidades Motoras Fundamentais de Crianças com Idades entre Nove e Doze Anos Praticantes de Futebol. Revista Treinamento Desportivo. Vol. 9. Núm. 1. p. 6-11. 2008.
-Rigo, L.C.; e colaboradores. Relações parentais no futebol de salão: a experiência do Paulista Futebol Clube. Revista Movimento. Vol. 13. Núm. 2. p. 77-90. 2007.
-Rocha, H.P.A.; e colaboradores. Jovens Esportistas: profissionalização no futebol e a formação na escola. Revista Motriz. Vol. 17. Núm. 2. p. 252-263. 2011.
-Scaglia, A.J. Escolinha de futebol: uma questão pedagógica. Revista Motriz. Vol. 2. Núm. 1. p.36-43.1996.
-Silva, P.V.C.; Fleith, D.S. Fatores familiares associados ao desenvolvimento do talento no esporte. Revista Brasileira de Psicologia do Esporte. Vol. 3. Núm. 4. p. 19-41. 2010.
-Simões, A.C.; Böhme, M.T.S.; Lucato, S. A participação dos pais na vida esportiva dos filhos. Revista Paulista de Educação Física. Vol. 13. Núm. 1. p. 34-45. 1999.
-Souza, A.A.; Vilar, D. A.; Gomes E. P.; Almeida, R.; Navarro, A. C.A coordenação motora no futebol. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 2. Núm. 5. p. 97-104. 2010. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/viewFile/51/50>
-Souza, S.R.; Silva, M.K.P.V.F.P. A participação dos pais em eventos competitivos infantis: Algumas Orientações. Londrina: Pedagogia do Futsal. Vol. 38. Núm. 6. p. 290-293. 2002.
-Verardi, C.E.L.; De Marco, A. Iniciação esportiva: a influência de pais professores e técnicos. Arquivos em Movimento. Vol. 4. Núm. 2. p. 102-123. 2008.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).