Comparison of taekwondo and football on the child's development

  • Adriana Silva Cristina Faculdade Pitágoras de Ipatinga, Brasil.
  • Jacy Miranda Lopes Faculdade Pitágoras de Ipatinga, Brasil.
  • Katia Silvano Zeferino Faculdade Pitágoras de Ipatinga, Brasil.
  • Shirley Miranda Silva Faculdade Pitágoras de Ipatinga, Brasil.
Keywords: Child, Motor skills, Lower members, Socioeconomic, Development

Abstract

Motor development is the maturation process of motor control on different muscles of the body; it enables the good functioning of motor actions essential to daily life. The jump, run, kick are some gross motor skills related to the motor development of lower limbs, much used as in football as in taekwondo. This article aimed to compare the motor development skills of the lower limbs in children practicing football in relation to Taekwondo. Were selected 20 children from 11 to 13 years old, with 1 or 2 years that they were practicing football. For the data collection was used part of the Gross Motor Test Development and Bruininsky. To identify practical opportunities that each group had in their motor development, it was applied a socioeconomic questionnaire. The results found could say that for this group, socioeconomic status is equivalent and that children who practiced taekwondo had a better motor development skills of the lower limbs when compared to children who practiced football.

Author Biographies

Jacy Miranda Lopes, Faculdade Pitágoras de Ipatinga, Brasil.

2013 - Pós Graduação - Treinamentos, Tecnicas e Taticas Esportivas 

2010 - 3º Grau Completo - Bacharel em Educação Fí­sica

1999 - 2º Grau Completo - Técnico em Informática IndustriaL

2003 - Faixa Preta 1º DAN/2012 - Faixa Preta 2º DAN de Taekwondo

  • Atual - Equipe de Taekwondo Dogsuli Gang (desde 2010) - Professor de Taekwondo e Responsável da Equipe atuando:

Atual - Nova Forma Academia - (desde 2012);

Atual - Academia Movimento Fitness - (desde 2012);

Atual - Academia Japa Gym - (desde 2012);

  • Atual - Associação Esportiva e Recreativa Usipa (AER Uispa) - Auxiliar Técnico - Futebol (desde 2010);
  • Atual - Recanto Ideal Clube (RIC) - Professor de Futsal categoria de base (desde 2010);
  • Atual - Industrial Esporte Clube (IEC) - Professor de futebol de campo de categoria de base e competição (desde 2014);
  • 2010 - 2014 - ­Programa Fica Vivo ("Oficineiro") - Oficina de Taekwondo;
  • 2011 - Academia Korpus - Professor de Taekwondo;
  • 2003 - 2012 - Speedo Academia - Professor de Taekwondo;
  • 2010 - 2012 - Nova Forma academia - Professor de Musculação e Taekwondo;
  • 2010 - Space Academia - Professor de Musculação;
  • 2005 a 2007 - Prefeitura Municipal de Ipatinga - Agente Social de Esporte e lazer - Professor de Taekwondo;
Katia Silvano Zeferino, Faculdade Pitágoras de Ipatinga, Brasil.

2010 - 3º Grau Completo - Bacharel em Educação Fí­sica

References

-Wickerhauser, H. O Critério ABA/ABIPEME -em Busca de Uma Atualização. Um estudo e uma proposta submetidos à A.B.A. e à ABIPEME. Documento de circulação restrita da ABA da ABIPEME. São Paulo. p. 23. 1991.

-Federação Mineira de Tawekwondo. Apostila de Taekwondo.2005.

-Gallahue, D. L. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo. Phorte. 2003.

-Gallahue, D. L.; Ozmun, J. C. Understanding motor development: infants, children, adolescents, andadults. 5 th. ed. Boston: McGraw-Hill. 2002.

-Gallahue, D.L.; Donnely. F. Educação Física Desenvolvimentista. 4ªedição. Phorte. 2008.

-Gallahue, D.L.; Ozmum, I.C. Compreendendo o desenvolvimento motor, bebês, crianças, adolescentes e adultos. Phorte. 2005.

-Garganta, J. Para uma teoria dos jogos desportivos coletivos. Porto. Rainho e Neves: 1998.p. 11-25.

-Graça, A.; Oliveira, J. O ensino dos jogos desportivos. Porto. Rainho e Neves.1998. p. 61-94.

-Graça, A.S. Mesquita, I.R. A investigação sobre os jogos desportivos: ensinar e aprender as habilidades do jogo. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Porto. Vol. 2. Núm. 5. p. 67-79. 2002.

-Greco, P.J. Métodos de ensino-aprendizagem. Treinamento nos jogos esportivos coletivos. Belo Horizonte. Health. 2001. p. 48-72.

-Kiphard, E. J.; Schilling, V.F. Körper-koodinations-test für kinder ktk: manual Von Fridhelm Schilling. Weinhein. Beltz Test.1974.

-Magill.Aprendizagem motora; conceitos e aplicações. São Paulo. Edgard Bliher. 2000.

-Pellegrine. A.M.; e colaboradores. O comportamento Motor no processo de escolarização, buscando soluções no contexto escolar para alfabetização. Cadernos do núcleo de ensino. São Paulo. p. 271,284, 2003.

-Santana, W. C. Iniciação ao futsal: as crianças jogam para aprender ou aprendem para jogar? Lecturas: Educación Física y Deportes. Buenos Aires. Ano 10. Núm. 85. 2005.

-Reis, H. H. B. Oensino dos jogos esportivizados na escola. Dissertação Mestrado em Educação Física. UFSM. Santa Maria. 1994.

-Rochefort, R.S. Voleibol: das questões pedagógicas a técnica e tática do jogo. Pelotas. Universitária. 1998.

-Souza, G.A Contribuição da arte marcial olímpica Taekwondo no desenvolvimento da criança no Primeiro ciclo do ensino fundamental: História do Taekwondo. Rio de Janeiro. UNISUAM. 2006. 4p.

-Ulrich, D.A. test of gross motor development -second edition: examiner ́s manual. Austin. Texas. Pro. Ed. 2000.

-Vasconcelos, A. F.; e colaboradores. A influência de um programa de educação física no desenvolvimento motor da criança na educação infantil. Disponível em:. Acessado em: 03/06/2010.

-Woo, J L. Aprenda Taekwondo: Novas técnicas do Kuki-Won. Rio de Janeiro. Ed. Brasil-América (EBAL). 1988. 340p.

Published
2016-01-25
How to Cite
Cristina, A. S., Lopes, J. M., Zeferino, K. S., & Silva, S. M. (2016). Comparison of taekwondo and football on the child’s development. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 7(27), 568-578. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/376
Section
Articles: Special Edition