Identification of the influencing factors in the formation of young football players, according to the perception of football school coaches

  • Anelize Gabriele Peressute Ribeiro Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.
  • Ana Paula Cabral Bonin Maoski Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.
  • Anderson Caetano Paulo Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.
Keywords: Soccer, Coaches, Teaching

Abstract

This study investigated what would be the influence factors in the formation of young football players according to the perception of coaches of football schools. The sample consisted of five coaches from different football schools in the city of Curitiba. The research is qualitative and uses bibliographic research and semi-structured interviews, with content analysis for data interpretation. Among the results obtained, some influence factors were found, and these act among the individuals involved directly and indirectly with the teaching of football, who, by knowing these factors of influence, can make football not only as a training tool, but personal formation as well.

References

-Almeida, L. Iniciação desportiva na escola: a aprendizagem dos esportes coletivos. Departamento de Educação Física e Desportos - UFF. p. 1-11. 1996.

-Barbieri, F.; Benites, L. Especialização precoce : algumas implicações relacionadas ao futebol e futsal. In Machado, A. A. Especializaçao esportiva precoce: perspectivas atuais da psicologia do esporte. São Paulo. Fontoura. 2008. p. 207-226.

-Bardin, L. Análise de Conteúdo. Lisboa. Edições 70. 1979.

-Bolaños, M.; Paes, R.; Arruda, M. Métodos de ensino nos jogos esportivos. Movimento & Percepção. Vol. 10. p. 264-273. 2009.

-Brasil. A prática de esportes no Brasil. Brasília. 2013.

-Campestrini, G. A responsabilidade social na formação de praticantes para o futebol: análise do processo de formação em clubes brasileiros. Universidade Técnica de Lisboa. 2009.

-Cavichiolli, F. R.; Cheluchinhak, A.B.; Capraro, A. M.; Junior, W. M.; Mezzadri.; F. M. O processo de formação do atleta de futsal e futebol: análise etnográfica. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 25. Núm. 4. p. 631-647. 2011.

-Costa, L.; Nascimento, J. O ensino da técnica e da tática: novas abordagens metodológicas. Revista da Educação

Física/UEM. Vol. 15. Núm. 2. p. 49-56. 2004.

-Costa, I.; Greco, P.; Garganta, J.; Costa.; Mesquita, I. Ensino-aprendizagem e treinamento dos comportamentos táticotécnicos no futebol. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 9. Núm. 2. p. 41-61. 2010.

-Deusdará, B.; Rocha, D. Análise de Conteúdo e Análise do Discurso: aproximações e afastamentos na

(re)construção de uma trajetória. Alea. Vol. 7. p. 305-322. 2005.

-Florenzano, J. Afonsinho e Edmundo: a rebeldia do futebol brasileiro. São Paulo. Musa Editora. 1998.

-Galatti, L. Pedagogia do esporte: O livro didático como um mediador no processo de ensino e aprendizagem dos jogos esportivos coletivos. Universidade Estadual de Campinas. 2006.

-Gallahue, D. L.; Donelly, F. Educação física desenvolvimentista para todas as crianças. Phorte. Vol. 4. 2008.

-Gerhardt, T.; Silveira, D. Métodos de Pesquisa. Universidade Federal de Uberlândia. 2009.

-Gil, A. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. Atlas. 2008. p. 1-220.

-Invernizzi, L.; Vaz, A. F.; Bassani, J. J. Non-professional Soccer in Florianopolis, Brazil: work notes. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 31. Núm. 1. p. 271. 2017.

-Janssen, J.; Dale, G. The Seven Secrets of Successful Coaches. Cary, NC: Winning the Mental Game. 2002.

-Kunz, E. As dimensões inumanas do esporte de rendimento. ESEF/UFRGS. p. 10-19. 1994.

-Kunz, E. Transformação didático-pedagógica no esporte. Ijuí. 2003.

-Lopes, P.; Oliveira, M. S.; Fátima, C, R.; Nunomura, m. Motivos de abandono na prática de ginástica artística no contexto extracurricular. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 30. Núm. 4. p. 1043-1049. 2016.

-Melo, M.; Sales, V.; Sampaio, Y. F.; Lima, D. L. F.; Fontenele, F. G. Perfil do profissional que trabalha em escolinhas de iniciação ao futsal. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol 6. p. 149-154. 2007.

-Monteiro, P. J.; Cardoso, R. A. A utilização de jogos educativos para o aprendizado do futebol nas categorias de iniciaçao Sub-11. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. p. 14-24. 2011.

-Neto, V. A especialização precoce em escolinhas de futebol. Universidade Estadual de Campinas. 1996.

-Paes, R.; Balbino, H. Pedagogia do Esporte, Contextos e Perspectivas. Guanabara Koogan. 2005.

-Paoli, P. Os estilos de futebol e os processos de seleção e detecção de talentos. Universidade Gama Filho. 2007.

-Paoli, P. B.; Silva, C.; Soares, A. Tendência atual da detecção, seleção e formação de talentos no futebol brasileiro. Revista Brasileira de Futebol. Vol. 1. Núm. 2. p. 38-52. 2008.

-Piccolo, V. Pedagogia dos esportes. Papirus. 1999.

-Poli, R.; Ravenel, L.; Besson, R. The transfer of footballers: a network analysis. CIES Football Observatory Monthly Report. Núm. 31. 2018.

-Powers, S. K.; Howlet, E. T. Fisiologia do exercício - teoria e aplicação ao condicionamento e ao desempenho. Manole. 2000.

-Rodrigues, H. D. A.; Costa, G. D. C. T.; Junior, E. L. D. S.; Milistetd, M. As fontes de conhecimento dos treinadores de jovens atletas de basquetebol. Motrivivência. Vol. 29. Núm. 51. p. 100-118. 2017.

-Rufino, L. G. B.; Darido, S. C. Produção Científica Em Pedagogia Do Esporte: Análise De Alguns Periódicos Nacionais. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP. Vol. 9. Núm. 2. p. 110-132. 2011.

-Santana, W. Iniciação Esportiva e Algumas Evidências de Complexidade. Pedagogia do Futsal. Núm. 1. p. 1-6. 2002.

-Schmidt, R.; Wrisberg, C. Aprendizagem e performance motora. Artmed. p. 1-15. 2001.

-Silva, O.; Tashiro, T.; Silva, M. O desenvolvimento da coordenação motora aplicada ao futsal na escolinha Dentinho de Leite no município de Areia-PB. Revista Digital. 2006.

-Souto, V. Esporte de competição para crianças e adolescentes: saúde ou exploração? Universidade Federal de Santa Catarina. 2002.

-Souza, D.; Moraes, M.; Moreira, T. O perfil da produção cientifica online em português relacionada às modalidades olímpicas e paralímpicas. Movimento. Vol. 22. Núm. 4. p. 1105-1120. 2016.

-Souza, R. A Importância da Psicomotricidade para o Desenvolvimento Infantil através do Futebol. Universidade

Candido Mendes. 2004.

-Toledo, L. Lógicas no Futebol. Hucitec. 2002.

-Tozetto, A.; Galatti, L. R.; Duarte, T.; Milistetd, M. Football coaches’ development in Brazil: a focus on the content of learning. Motriz: Revista de Educação Física. Vol. 23. Núm. 3. p. 1-9. 2017.

-Weiszflog, W. Michaelis Moderno Dicionário da Língua Portuguesa. Melhoramentos. 2004.

-Willrich, A.; Azevedo, C. C. F. D.; Fernandes, J. O. Desenvolvimento motor na infância : influência dos fatores de risco e programas de intervenção. Revista Neurociências. Vol. 17. Núm. 1. p. 51-56. 2009.

Published
2021-05-09
How to Cite
Ribeiro, A. G. P., Maoski, A. P. C. B., & Paulo, A. C. (2021). Identification of the influencing factors in the formation of young football players, according to the perception of football school coaches. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 12(50), 583-593. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/990
Section
Articles: Special Edition