Football Schools: a research about the coaches and the used methodology in schools football from the cities of the northern coast of Rio Grande do Sul

  • Tiago Rodrigues Bandeira Pazzin Programa de Pós Graduação Lato Sensu em Futebol e Futsal: As ciências do esporte e a metodologia do Treinamento
Keywords: Methodology, Little school, Football, Training

Abstract

One of the reasons for the constant development of football schools in the North coast of Rio Grande do Sul is the growth of the cities, so the places that used to be properly to practice football like wastelands house’s garden and streets are getting reduced. The cities development also it causes drugs and violence increase, so parents can make sure their children are safe when they are at a school football. Another reason is the power of mass media over children using football players trying to influence them. This research aims to know which methodology is used at football schools as the concern about coaches training. This research was made with seven football coaches of three different cities whom each on answered seven questions. Interviewed coaches, 85.71 % have academic training, however 57.14 % of them do not have expertise on training, perhaps due to lack of experience, since most of the respondents, 57.14 % exercised the profession for a maximum three years. The purpose of the schools through the training focuses on the social inclusion of pupils, showing a rate of 57.14 %, according to the coaches. Most coaches follows the integrated methodology of training ( 57.14 % ) , however as the decision on the methodology to beused , 42.86 % said it is a coach's decision, 42.86 % reported that there is a joint decision between the management and coach. Regarding the importance of the better use on the methodology applied, 100 % of the coaches responded that it is essential to haveknowledge about your area of expertise

References

-Canfield, J.T; Reis, C. O Movimento Humano: Conceitos e uma História. Santa Maria: JTC EDITOR, 1998.

-Costa, L.C.A.; Nascimento, J.V.O Ensino da Técnica e da Tática: Novas Abordagens Metodológicas. Revista da Educação Física/UEM. Vol. 15. Núm. 2. p. 49-56. 2004.

-Freire, J. B. Pedagogia do Futebol. Londrina: Midiograf, 1998.

-Gomes, R.E.; e colaboradores. Acesso à Carreira de Treinador e Reconhecimento das Entidades Responsáveis pela Formação: Um Estudo com Treinadores Portugueses em Função do Nível de Escolaridade e da Experiência Profissional. Revista da Educação Física/UEM. Vol. 22. Núm. 2. p. 185-195. 2011.

-Gonçalves, C. E.; e colaboradores. Efeito da experiência do treinador sobre o ambiente motivacional e pedagógico no treino de jovens. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 24. p. 15-26. 2010.

-Matias, A. A. Comportamento de Instrução dos Treinadores de Futebol Infanto-juvenil em Situação de Competição. Castelo Branco-PT, 124 p. Dissertação de Mestrado em Atividade Física. Instituto Politécnico de Castelo Branco. 2012.

-Polito, L.F.A importância da formação acadêmica em Educação Física para a atuação do técnico de futebol: breve reflexão. Disponível em: <http://www.universidadedofutebol.com.br/Artigo/2064/A+IMPORTANCIA+DA+FORMACAO+ACADEMICA+EM+EDUCACAO+FISICA+PARA+A+ATUACAO+DO+TECNICO+DE+FUTEBOL+BREVE+RE>. Acesso em: 29/08/2013.

-Rezer, R. A prática pedagógica em escolinhas de futebol/ futsal: possíveis perspectivas de superação. Dissertação de Mestrado. UFSC. Florianópolis. 2003.

-Rosado, A.; Mesquita, I. A Formação para ser Treinador. Olhares e Contextos da Performance Nos Jogos Desportivos. Porto. p. 48-57. 2007.

-Scaglia, A. J. Escolinha de Futebol: Uma Questão Pedagógica. Motriz. Vol. 2. Núm. 1. p. 36-43. 1996.

-Triviños, A. N.S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: A Pesquisa Qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas. p. 110. 1987.

Published
2014-08-26
How to Cite
Pazzin, T. R. B. (2014). Football Schools: a research about the coaches and the used methodology in schools football from the cities of the northern coast of Rio Grande do Sul. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 6(22). Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/248
Section
Articles: Special Edition