Fomentation and contributions of the futsal modality in the state of São Paulo to grassroots base football using as an example the case “competitions of the paulista futsal federation”: considerations for the simultaneous practice between futsal and grass
Abstract
The present study aims to propose a quantitative-qualitative dialogue regarding the integrated practice of futsal and football related to their base categories - male. Starting from the case competitions of the São Paulo Futsal Federation - FPFS and, through descriptive and bibliographical research on the plot and forms of organization and dispute of official competitions in this context, we make use of results relating to the number of categories; teams; approximate number of athletes; and, games carried out, in the condition of enhancing the phenomenon raised here. Therefore, in line with the data presented, what can be inferred is the panorama about the practice of futsal and, its compilation shows us an assertive mapping about the wealth of information related to the practice of the sport in the state of São Paulo-SP. In this sense, the promotion of the sport and its practice at the state level (training and official games) tends to offer children and young players a high number of minutes on the court (practice time). Thus, if well used by the football clubs participating in the competitions listed, it is expected to be possible to use the reference numbers presented to expand the recruitment of new players, for subsequent insertion in the processes of simultaneous practice/integration between futsal and football, contributing so that the athlete obtains significant gains in technical and tactical aspects, culminating, even, in the natural and definitive transition to football, or also with the real possibility of playing futsal for its own sake.
References
-Andrade, M.X.; Voser, R.C. A Transição de Atletas do Futsal para o Futebol. Porto Alegre. Secco Editora. 2022.
-Antonelli, M.O.; Moreira, R.L. Futebol Potencializado pelo Futsal. 2018. Disponível em: http://www.soccerpoweredbyfutsal.com
-Antunes, C.; Pool, R.; Ericsson, A. Direto ao Ponto: os segredos da nova ciência da expertise. São Paulo. Gutenberg. 2017.
-Balzano, O.N. Dois Um Brasil: um método genuinamente brasileiro no ensino do futsal e futebol. Várzea Paulista. Fontoura. 2020.
-Daolio, J (org.) A Superstição no Futebol Brasileiro. In: Daolio, J. (org.) Futebol, Cultura e Sociedade. Autores Associados. 2005. 03-19.
-Daolio, J.; Velozo, E.L.; A técnica esportiva como construção cultural: implicações para a pedagogia do esporte. Pensar a Prática. Vol. 11. Núm. 01. 2008. p. 09-16.
-Da Matta, R. Esporte na Sociedade: um ensaio sobre o esporte brasileiro. In: Da Matta, R.; Flores, L.F.B.N.; Guedes, S.L.; Vogel, A (orgs.) Universo do Futebol: esporte e sociedade brasileira. Rio de Janeiro. Pinakotheke. 1982. 19-42.
-FPF. Federação Paulista de Futebol. Competições. 2023. Disponível em: https://www.futebolpaulista.com.br/Competicoes/Tabela.aspx.
-FPFS. Federação Paulista de Futebol de Salão. Onde Tudo Começou. 2023. Disponível em: https://www.federacaopaulista defutsal.com.br/novo/.
-Machado Filho, R.M. Efeitos de um treinamento fí¬sico sobre a aptidão fí¬sica de escolares praticantes de futsal da cidade de Niterói-RJ. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 10. Núm. 39. 2018. p. 462-466. Disponível em: http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/616.
-Freire, J.B. Pedagogia do Futebol. 3ª edição. Campinas. Autores Associados. 2011.
-Gladwell, M. Outliers (fuera de serie): the story of succsess: por que unas personas tienen exito y otras no. Madrid. Desbolsillo. 2017.
-Marques Filho, C.V.; Dias, M.B.M.; Galatti, L.R.; Scaglia, A.J.; Voser, R.C., Montagner, P.C. As disciplinas de futsal nos cursos de educação física: um olhar a partir dos referenciais da pedagogia do esporte. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 29 Núm. 03. 2021. p. 01-21.
-Pinto, C.F.F.; Santos, N.S.A.S.; Costa, R.R. Futsal feminino: caracterização do passe como um dos comportamentos táticos na transição ofensiva. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 13. Núm. 52. 2018. p. 178-184. Disponível em: http://www.rbff.com.br/index. php/rbff/article/view/1095.
-Reverdito, R.S.; Scaglia, A. J.; Pedagogia do Esporte: os jogos esportivos de invasão. São Paulo. Phorte. 2009.
-Sant’Anna, M.V.; Fernandes, R.N.; Marques, H.F.; Menezes, M.S.; Bovo, V.A. O segredo do futebol brasileiro - futsal e futebol de base: prática simultânea e integrada do futsal e do futebol de base: modelos de gestão e evidências para os processos de captação, formação, transição. São Paulo. D3 educacional. 2023.
-Scaglia, A.J. O futebol e as brincadeiras de bola: a família dos jogos de bola com os pés. 1ª edição. Phorte. 2010.
-Silva, F.A.; Cruz, F.J.A.O. A aplicação da tática de goleiro linha e sua influência no resultado de uma partida de futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 15. Núm. 62. 2023. p. 123-131. Disponível em: http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1328.
Copyright (c) 2025 Rodrigo Neves Fernandes, Matheus Cassita, John Koumantereas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).