In the victory of the system, the spectacularization of football

  • Agnaldo kupper Mestre e Doutor pela Universidade Estadual Paulista (Unesp); Professor; Escritor; Historiador, Londrina-Paraná, Brasil.
Keywords: Football, Spectacularization, Capitalism

Abstract

In times of capitalist globalization, the owners of the countryside hold the show. The owners of the ball game make the show. That is, the universalization of football in contemporary days tends to make football a show-practice, mischaracterizing regionalized passions. Even the modernization of stadiums is restricting popular participation. In this way, the sport-spectacle must be understood as a phenomenon of commercialization, that is, a way of practicing sports activities such as football related to consumption. Geographic barriers are broken. In the best structured teams, in particular Europeans, Brazilians, Argentines, Nigerians, Italians, Spaniards, among many others, they set up universal teams, seeking the recognition of consumers with the launched products. Television has a leading role in this process, linked to FIFA.

References

-Andersen, B. Nação e consciência nacional. Rio de Janeiro. Ática. 1989.

-Aquino, R. S. L. Futebol, uma paixão nacional. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2002.

-Boaventura, J. C. Sociologia desportiva: o Taylorismo no futebol. Futebol em Revista. Lisboa. p. 9. s/d.

-Bracht, V. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. Vitória. UFES. 1997.

-Favero, P. M. Os donos do campo e dos donos da bola: alguns aspectos da globalização do futebol. Dissertação de Mestrado em Geografia Humana. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2009.

-Franco Junior, H. A dança dos deuses: futebol, sociedade e cultura. São Paulo. Companhia das Letras. 2007.

-Giulianotti, R. Sociologia do futebol: dimensões históricas e socioculturais do esporte das multidões. São Paulo. Nova Alexandria. 2002.

-Gonçalves, J. C. S.; Magalhães Filho, P. A. O.; Alcântara, B. C. S. Do ócio ao negócio: a expansão da lógica de mercado no futebol de Pernambuco. In: Colóquio Internacional sobre Saber local, 9., 2003, Salvador. Anais [...]. Salvador: Nepol, UFBA. 2003. CD-ROM.

-Heller, A. Sociologia de la vida cotidiana. Barcelona. Península. 1977.

-Herschmann, M.; Lerner, Kátia. Lance de sorte: o futebol e o jogo do bicho na Belle Époque. Rio de Janeiro. Diadorim. 1992.

-Hobsbawm, E. Mundos do trabalho: novos estudos sobre a história operária. Rio de Janeiro. Paz e Terra. 1987.

-Hobsbawm, E. Nações e nacionalismos desde 1780. São Paulo. Paz e Terra. 1991.

-Marivoet, S. Aspectos sociológicos do desporto. Lisboa. Livros Horizonte. 2002.

-Melo Filho, A. Futebol profissional: utopias e realidades da nova legislação. Revista Brasileira de Direito Esportivo. Vol. 4. 2004.

-Noronha, S. (org.). Almanaque dos esportes. Rio de Janeiro. Rio Gráfica. 1975.

-Proni, M. W. Esporte-espetáculo e futebol-empresa. Tese de Doutorado em Educação Física. Universidade Estadual de Campinas. Campinas. 1998.

-Ramos, R. Futebol e ideologia. Mundo Jovem. ano 22. Núm. 167. 1984. p.5.

-Sánchez, F. R. La relacion laboral especial de los desportistas professionales. Tese de Doutorado em Ciências Econômicas. Universidad de Extremadura. Espanha. 1998.

-Souza, A. M. Esporte-espetáculo: a mercadorização do movimento corporal humano. Florianópolis. UFSC. 1991. p. 73.

-Vinnai, G. Futsbollsport als ideologie. Alemanha: Europaische Verlagsanstalt. 1970.

-Wisnik, J. M. Veneno remédio: o futebol e o Brasil. São Paulo. Cia das Letras. 2008.

Published
2022-03-24
How to Cite
kupper, A. (2022). In the victory of the system, the spectacularization of football. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 13(54), 554-564. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1153
Section
Scientific Articles - Opinion