Importance of the Situational Method for teaching Collective Sports
Abstract
The situational method (MS) has been effective for the development of athletes' tactical and technical capacity, stimulating cognitive processes such as: perception, decision making, learning, among others. The objective was to identify and discuss the use of MS and its importance for learning team sports (EC). The study is a literature review, using the databases: Bireme, Pubmed and Scielo. Studies in Portuguese and English were selected, using the terms: collective sport, teaching methods, situational method and sport teaching. After identifying and discussing the importance of MS for the learning of EC, it was identified that this is an effective way for the development of the teaching-learning and training process. It is necessary to learn all teaching methods, and to deepen the knowledge concerning the MS; its applicability will provide a greater understanding of the game and, consequently, increase the athlete's effectiveness.
References
-Bayer, C. O ensino dos desportos colectivos, Lisboa: Dinalivros. 1994.
-Caldas, I. S. L.; Almeida, M. B.; Matos, R. J. B.; Viana, M. T.; Greco, P. J.; Sougey, E. B. Processos cognitivos envolvidos na prática do handebol: Aspectos importantes para formação de atletas de alto rendimento.
Neurobiologia. Vol. 75. Núm. 1-2. p. 183-193. 2012.
-Dallegrave, E. J.; Berno, C. S.; Folle, A. Método situacional: aplicação nos treinamentos técnico-táticos de uma equipe de base do handebol feminino. Corpoconsciência. Vol. 21. Núm. 1. p. 110-113. 2017.
-Flor, F. K. S.; Silva, L. S.; Rodrigues, E. A. F.; Viana, M. T.; Leão, I. C. S. A importância da neurociência para o esporte coletivo: uma revisão Narrativa. Revista de educação física/Journal of physical education. Vol. 86.
Núm. 3. p. 230-238. 2017.
-Greco, P. J.; Benda, R. N. Iniciação Esportiva Universal: da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte. UFMG. 1998.
-Lanes, B. M.; Ribas, J. F. M. As Interações Motrizes do Voleibol e o Método Situacional: reflexões para o processo de ensinoaprendizagem. Pensar a Prática. Vol. 21. Núm. 1. p. 220-230. 2018.
-Leonardo, L.; Scaglia, A. J.; Reverdito, R. S. O ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogos. Motriz: Revista de Educação Física. Vol. 15. Núm. 2. p. 236-246. 2009.
-Lima, C. O. V.; Matias, C. J. A. S.; Greco, P. J. O conhecimento tático produto de métodos de ensino combinados e aplicados em sequências inversas no voleibol. Revista Brasileira de Educação física e Esporte. Vol. 26. Núm. 1. p. 129-147. 2012.
-Marques Junior, N. K. Um modelo de jogo para o voleibol na areia. Conexões. Vol. 6. Núm. 3. p. 13-26. 2008.
-Matias, C. J. A. S.; Greco, P. J. Cognição e ação nos jogos esportivos coletivos. Ciências & Cognição. Vol. 15. Núm. 1. p. 252-271. 2010.
-Memmert, D.; Perl, J. Analisis and simulation of creativity learning by artificial neural networks. Human Movement Science. Vol. 28. Núm. 2. p. 263-282. 2009.
-Memmert, D. Testing of tactical performance in youth elite soccer. Journal of Sports Science and Medicine. Vol. 9. Núm. 2. p. 199-205. 2010.
-Memmert, D.; Huttermann, S.; Orliczek, J. Decide like Lionel Messi! The impact of regulatory focus on divergent thinking in sports. Journal of Applied Social Psychology. Vol. 43. Núm. 10. p. 2163-2167. 2013.
-Menezes, R. P.; Reis, H. H. B. D.; Filho, H. T. Ensino-aprendizagem-treinamento dos elementos técnico-táticos defensivos individuais do handebol nas categorias infantil, cadete e juvenil. Movimento. Vol. 21. Núm. 1. p. 261-273. 2015.
-Mesquita, I. M. R.; Pereira, C. H. A. B.; Araújo, R. M. F.; Farias, C. F. G.; Santos, D. F.; Marques, R. J. R. Modelo de educação esportiva: da aprendizagem a aplicação. Journal of Physical Education. Vol. 25. Núm. 1. p. 1-14. 2014.
-Moraes, A. F.; Santos, D. V. L. A. Nível de conhecimento dos profissionais de educação física sobre os métodos de ensino dos esportes coletivos. TCC Bacharelado em Educação Física. Centro Universitário CESMAC. Maceió. Alagoas. Brasil. 2018.
-Morales, J.C.P.; Greco, P.J. A influência de diferentes metodologias de ensino-aprendizagem-treinamento no basquetebol sobre o nível de conhecimento tático processual. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 21. Núm. 4. p. 291-299. 2007.
-Praça, G. M.; Morales, J. C. P.; Greco, P. J. Avaliação do comportamento tático individual de praticantes de futebol e futsal. Revista Mineira de Educação Física. Vol. 9. Núm. Especial. p. 454-461. 2013.
-Reverdito, R. S.; Scaglia, A. J. Pedagogia do esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo. Phorte. 2009.
-Rezende, A. Ensino e avaliação do futebol. Congresso Centro Oeste de Ciências do Esporte. Congresso conduzido em Anais. Cuiabá - MT. 2008.
-Santini, J.; Voser, R. Ensino dos esportes coletivos: uma abordagem recreativa. Canoas. Editora Ulbra. 2008.
-Thomas, J. R.; Nelson, J. K.; Silverman, S. J. Métodos de Pesquisa em Atividade Física. Porto Alegre. Artmed. 2012.
Copyright (c) 2021 MarÃlia Suzy Ferreira de Queiroz, Darley Severino Cardoso, Raphaella Christine Ribeiro de Lima, Iberê Caldas Souza Leão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).