Declarative tactical knowledge in football: a comparison between male and female athletes in different ages
Abstract
Introduction: Football encompasses the physical and cognitive components, which together originate the tactical aspects, and can be divided into procedural (CTP) and declarative (CTD) tactical knowledge. Thus, it would be the tactical knowledge of similar male and female soccer players. Objective: To compare the CTD of footballers of different genres and different ages, but of the same rank. Methods: To perform the research was applied the image test validated by Mangas (1999), composed of 8 offensive scenes, in which the player should choose the best future action in his conception. Forty-eight players participated in the study, 26 males and 22 females. Conclusion: The results showed a significant difference between CTD of genders, being the male mean greater than the female mean and between the CTD in relation to age, also being greater in the male under 16 years.
References
-Barbosa, J.C.L. Nível de conhecimento tático declarativo no futebol. Repositório UFPE. Vitória de Santo Antão. Vol. 23. Num. 1. 2015. p. 1-29.
-Carvalho, I.F.L. O Futebol Feminino: da dificuldade à operacionalização do processo de treino. Dissertação de Mestrado. Universidade do Porto. Porto. 2018.
-Costa, I.; Greco, P.J.; Garganta, J.; Costa, V.; Mesquita, I. Ensino-aprendizagem e treinamento dos comportamentos tático-técnicos no futebol. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 9.
Num. 2. 2010. p. 41-61.
-Costa, I.T.; Silva, J.M.G.; Greco, P.J.; Mesquita, I. Princípios Táticos do Jogo de Futebol: conceitos e aplicação. Rio Claro. Revista Motriz. Vol. 15. Num. 3. 2009. p. 657-668.
-Figueira, F.M.; Greco, P.J. Futebol: um estudo sobre a capacidade tática no processo de ensino-aprendizagem-treinamento. Revista Brasileira de Futebol. Viçosa. Vol. 1. Num. 2. 2008. p. 53-65.
-Fonseca, J.J.S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza. UECE. 2002. p. 32.
-Fonseca, R.X.; Santos, R.C.; Aguiar, S.S.; Tessutti, L.S.; Senna, M.T.P.; Castro, H.O. Comparação do nível de conhecimento tático declarativo e da tomada de decisão entre atletas escolares masculinos e femininos de
voleibol. Coleção Pesquisa em Educação Física. Várzea Paulista. Vol. 18. Num. 1. 2019. p. 33-40.
-Garganta, J.; Marques, A.; Maia, J. Acerca da Investigação dos Fatores do Rendimento em Futebol. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo. Vol. 10. Num. 2. 1996. p. 146-158.
-Giacomini, D.S.; Silva, E.G.; Greco, P.J. Comparação do conhecimento tático declarativo de jogadores de diferentes categorias e posições. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 33. Num. 2. 2011. p. 445-463.
-Giacomini, D.S.; Soares, V.O.; Santos, H.F.; Matias, C.J.; Greco, P.J. O conhecimento tático declarativo e processual em jogadores de futebol de diferentes escalões. Revista Motricidade. Vol. 7. Num. 1. 2011. p. 43-53.
-Gomes, J.; Prudente, J. Ensino-Aprendizagem da Tomada Decisão no Futebol. Repositório da Universidade da
Madeira. Madeira. Vol. 17. Num. 1. 2017.p. 209-219.
-Irokawa, G.N.F.; Coimbra, A.; Ferreira, R.M.; Penna, E.M.; Aburachid, L.M.C.; Costa, V.T. Comparação do nível de conhecimento tático declarativo de duas equipes de futebol, relacionados ao tempo de prática do atleta e
posição que atua em campo. Revista digital EFDeportes. Buenos Aires. Ano 15. Num. 154. 2011. p. 1-8.
-Mangas, C.J. Conhecimento declarativo no futebol: Estudo comparativo em praticantes federados e não-federados, do escalão de Sub-14. Dissertação de Mestrado. Universidade do Porto. Porto. 1999.
-Mazzardo, T.; Monteiro, G.N.; Araújo, N.D.; Silva, W.J.B.; Santos, E.B.; Aburachid, L.M.C. Conhecimento tático declarativo e avaliação subjetiva do treinador no voleibol. Revista Brasileira Ciência e Movimento. Vol. 26. Num.
2018. p. 129-135.
-Melo, V.P.; Paoli, P.B.; Silva, C.D. O desenvolvimento do processo de treinamento das ações táticas ofensivas no futebol na categoria infantil. Revista digital EFDeportes. Buenos Aires. Ano 11. Num.104. 2007. p. 1.
-Mendes, R. Futebol: a importância do ensino-treino da técnica através de exercícios baseados em situações de jogo. Revista digital EFDeportes. Buenos Aires. Ano 19. Vol. 193. 2014. p. 1.
-Rocha, J.X.S. Futebol feminino sob a ótica do preconceito de gênero. Repositório UFMG. Belo Horizonte. Vol. 1. Num. 1. 2017. p. 1-55.
-Silva, T.A.F.; Junior, D.R. Iniciação nas modalidades esportivas coletivas: a importância da dimensão tática. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 4. Num. 4. 2005. p. 71-98.
-Sisto, F.F.; Greco, P.J. Comportamento tático nos jogos esportivos coletivos. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo. Vol. 9. Num. 1. 1995. p. 63-68.
-Terossi, M.B.; D’Angelo, A.P.; Stilli, D.A.B. Futebol e gênero: a visão nacional sobre a prática do futebol entre as mulheres. Anuário da produção acadêmica docente. Leme. Vol. 3. Num. 4. 2009. p. 131-146.
Copyright (c) 2020 Marcelo Francisco Rodigues, Giovanna Pereira Costa, Henrique Miguel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).