Evaluation of the influence of football practice time on children's motor performance
Abstract
This study aimed to investigate whether the time spent playing football can influence motor performance in children. To this end, it assessed the motor coordination of children who train football and compared whether the level of motor coordination of children who play football for up to six months is lower than the practice for more than six months, and even if older subjects have greater development coordinative. Forty boys from 07 to 10 years old, enrolled in a football school in the city of Mogi das Cruzes, participated. The subjects were divided into two groups: G1 - beginners group - subjects with a maximum of 6 months of football experience; G2 - experienced groups - subjects with a minimum of 6 months and a maximum of 1 year of experience. To evaluate the data, the KTK test (Körper koordination test für Kinder) developed by Kiphard and Schilling (1974), which assesses children's body coordination, was used. It was concluded that football influences the gradual evolution of the motor repertoire in people who practice it and that adding the practice of this sport together with the individual's maturation, this evolution can be more accentuated.
References
-Bortoni, W.L.; Bojikian, L.P. Crescimento e aptidão física em escolares do sexo masculino, participantes de programa de iniciação esportiva. Brazilian Journal of Biomotricity. Vol. 1. 2007.
-Braga, F. Desenvolvimento de Força em Crianças e Jovens nas aulas de Educação Física. 2007. Disponível em:
<http://hdl.handle.net/10183/12164> Acessado em: 10/10/2015.
-Braz, T. V.; Arruda, M. Diagnóstico do Desempenho Motor em Crianças e Adolescentes Praticantes de Futebol.
Movimento & Percepção. Espírito Santo do Pinhal-SP. Vol. 9. Núm. 13. 2008.
-Filgueira, F. M. Futebol - uma visão da iniciação esportiva. Ribeirão Preto-SP. Ribergráfica. 2004.
-Fonseca, F. R.; Beltrame, T. S.; Tkac, C. M. Relação entre o nível de desenvolvimento motor e variáveis do contexto de desenvolvimento de crianças. Revista da Educação Física/UEM. Vol. 19. Núm. 2. p. 183-194. 2008.
-Freire, J. B. Pedagogia do Futebol. Campinas-SP: Autores Associados. 2003.
-Gallahue, D.L.; Ozmuz, J. C. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: Bebês, Crianças e Adolescentes e Adultos. São Paulo. Phorte. 2001.
-Gallahue, D. L.; Ozmun, J.; Goodway, J. Compreendendo o Desenvolvimento Motor. 7ªedição. Artmed. 2012.
-Gomes, C. E. D. A Importância do Esporte como Fator Educativo na Escolinha de Futsal do DEF: Relato de Experiência. UEPB. Centro de Ciências Biológicas e da Saúde. 2014.
-Kiphard, E. J.; Schilling, V. F. Köperkoordinations-test für kinder: KTK. Beltz Test Gmbh. Weinhein. 1974.
-Kiphard, E.J. Insuficiencias del movimiento y de coordenacíon en edad de 1ª escuela primaria. Buenos Aires. 1976 p. 28.
-Lima, M. A. As origens do futebol na Inglaterra e no Brasil. Site NetHistória. Brasília. Agosto. 2004. Sessão Ensaios. Disponível em: <http://www.nethistoria.com.br/secao/ensaios/450/as_origens_do_futebol_na_inglaterra_e_no_brasil/capitulo/2/ >. Acesso em: 31/10/2014.
-Magill, R.A. Aprendizagem motora: conceitos e aplicações. 5 edição. Edgard Blucher. 2000.
-Marcondes, E. Crescimento normal e deficiente. 3ª edição. Savier Editora de livros médicos. 1989.
-Marques, I.; Catenassi, F.Z. Restrições da Tarefa e Padrões Fundamentais de Movimento: Uma Comparação Entre o Chutar e o Arremessar. Revista da Educação Física/UEM. Vol. 16. Núm. 2. p. 155-162. 2005.
-Mattos, M.G.; Neira, M.G. Educação física infantil: Construindo o Movimento na Escola. 7ª edição. Phorte. 2008.
-Junior, J. R. A. N.; Gaion, P. A.; Vieira, L. F. Análise das habilidades motoras fundamentais de crianças praticantes de futebol em função do tempo de prática. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires. Año 15. Núm. 148.
-Poli, G.; Carmona, L. Almanaque do Futebol. Comitê Olímpico Brasileiro e Casa da Palavra. 2006.
-Rochael, L. Distúrbios de aprendizagem. 12 abr. 2009. Disponível em: <http://psicologiaeeducacao.wordpress.com/2009/04/12/disturbios-de-aprendizagem- 2/>. Acesso em 10/08/2015.
-Silva. A. X. História do Futebol no Brasil: Uma Análise a partir do Materialismo Histórico Dialético. TCC em Licenciatura em Educação Física. Universidade Estadual de Londrina. Londrina. 2011.
-Soares, A. S.; Almeida, M. C. R. Nível maturacional dos padrões motores básicos do chutar e impulsão vertical em crianças de 7/8 anos. Movimentum. Vol. 1. Núm. 1. p. 1-15. 2006.
-Souza, M. C.; Berleze, A.; Valentini, N. C. Efeitos de um programa de educação pelo esporte no domínio das habilidades motoras fundamentais e especializadas: ênfase na dança. Revista da Educação Física/UEM
Maringá. Vol. 19. Núm. 4. p. 509-519. 2008.
-Vecchi, R.L.; Nista-Piccolo, V. L. Ensinar para compreensão: Fundamentação teórica para a educação física escolar. Revista Bras. Ci e Movimento. Vol. 18. Núm. 4. p. 62-72. 2010.
-Witter, J. S. Futebol um fenômeno universal do século XX. Revista USP. São Paulo. Vol. 58. p. 161-168. 2003.
Copyright (c) 2020 Raul Cosme Ramos Prado, Rodrigo Silveira, Rodrigo Augusto, Ricardo Yukio Asano, Josiene de Lima Mascarenhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).