Abandonment of futsal in sports initiation

  • Gerard Mauricio Fonseca Universidade de Caxias do Sul
  • Franciele Zechin Universidade de Caxias do Sul
  • Rosana Eliza Mangini Universidade de Caxias do Sul
Keywords: Sport, Dropout, Child

Abstract

The practice of competitive futsal takes children to participate in exhaustive trainings that demanda lot oftheir physical and psychological capacity. As its consequence, many children leave the sport(dropout). This study aimed toidentify the level of abandonment of children who practice futsal over aperiod.The studywas characterized as documentary, with longitudinal analysis. The participants were 65 athletes from four different futsal schools from northeastern Rio Grande do Sul, participants of the Nordestão Cup between 2006 and 2011and who attended the inclusion criteria. The Nordestão Cupis characterized by being traditional futsal competition that involves futsal schools and teams of the city and region, every year. Were analyzed games dockets and records of athletes from the futsal schools that participated through out the studied period. The results showed that the overall dropout ratein the investigated period was 65.14%. The abandonment is higher in the ‘initiation’ category, with 32% over the period studied. One of the surveyed futsal schools has the highest dropout rate, with 78.57% due the fact of being located in a city where there are no other futsal schools. The level of temporary absence of sports and the level of migration of athletes among futsal schools showed values of 12.51% and12.46%, respectively. It was concluded that there is ahigh rate of abandonment in the practice of competitive futsal in the initial categories, indicating to a question aboutthe forms of competition, the methods and goals of schools of futsal in the region. More qualitative studies are suggested to ascerta in the causes of the high dropout rates in sport

Author Biographies

Gerard Mauricio Fonseca, Universidade de Caxias do Sul

Graduado em Educação Fí­sica, Especialista em Ciências do Esporte, Mestre em Ciências do Movimento Humano e Doutor em Ciências da Atividade Fí­sica.

Franciele Zechin, Universidade de Caxias do Sul

Professora de educação fí­sica

Rosana Eliza Mangini, Universidade de Caxias do Sul

Professora de educação fí­sica

References

-Bara Filho, M. G.; Garcia, F. G. Motivos do abandono esportivo: um estudo retrospectivo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 22. Núm. 4. p. 293-300. 2008.

-Barretto Neto, L. C. P. Estudo do caso de abandono esportivo na modalidade de basquetebol. Trabalho de conclusão de curso. UNESP. São Paulo. 2008. Disponível em:http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/tcc/brc/3141/2008/barrettoneto_lcp_tcc_rcla.pdf. Acesso em 17/04/2012.

-Cervo, A. L.; Bervian, P. A. Metodologia científica. Prentice Hall. 2002.

-Chiminazzo, J. G.; Montagner, P. C. Treinamento esportivo e burnout: reflexões teóricas. Revista Efdeportes. Buenos Aires. Ano 10. Núm. 78. 2004.

-Fonseca, G. M. M. Futsal: Metodologia de ensino. EDUCS. 1997.

-Fonseca. A história do futebol de salão em Caxias do Sul (1962-1996).Dissertação de Mestrado. UFRGS. Porto Alegre. 2000.

-Hallal, P. C.; e colaboradores. Fatores Intervenientes Associados ao Abandono do Futsal em Adolescentes. RevistaBrasileira Ciência e Movimento. Vol. 12. Núm. 3, p. 27-34. 2004.

-Knijnik, J. D.; Greguol, M.; Sileno, S. Motivação no esporte infanto-juvenil: uma discussão sobre razões de busca e abandono da prática esportiva entre crianças e adolescentes. Revista do Instituto de Ciências da Saúde. Vol. 19. Núm. 1. p. 7-13. 2001.

-Pires, D. A.; Brandão, M. R. F.; Machado, A. A. A síndrome de Burnout no esporte. Revista Motriz. Vol. 11. Núm. 3. p. 147-153. 2005.

-Ramos, A. M.; Neves, R. L. R. A iniciação esportiva e a especialização precoce: a luz da teoria da complexidade. Revista Pensar a Prática. Vol. 11. Núm. 1. p. 1-8. 2008.

-Rinaldi, W. Futebol: Manifestação Cultural e Ideologização. Revista da Educação Física UEM. Maringá. Vol. 11. Núm. 1. p. 167-172. 2000.

-Samulski, D. Psicologia do Esporte. Manole. 2002.

-Santana, W. C. Futsal: metodologia da participação. Londrina. Lido. 2001.

-Santana, W. C. Futsal: apontamentos pedagógicos na iniciação e especialização. Campinas. Autores Associados. 2004.

-Silva, A. L.; Ulrich, A. Z. A iniciação ao futsal para crianças: os riscos da especialização precoce. Revista Caminhos. Vol. 2. Núm. 3. p. 121-133. 2011.

-Weinberg, R. S.; Gould, D. Fundamentos da psicologia do esporte e do exercício. 2ªedição. Artmed. 2001.

Published
2014-08-15
How to Cite
Fonseca, G. M., Zechin, F., & Mangini, R. E. (2014). Abandonment of futsal in sports initiation. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 6(21). Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/273
Section
Scientific Articles - Original