Coordinative work: a look to initiation sports
Abstract
This study aimed to examine the need for coordinative work for sports initiation. According to the analyzed references, glimpsed the adequacy need of motor capacities, collection motorand sports practice. In addition, observed a deficit at the level coordinative of children and changes that the sport can provide for in this reality. The students who practice physical activity outside classroom were more coordinated. A specialist practice sports showed divergent results, with respect to the coordinative development. In this sense, it is necessary to structure the practice according to the level of performance, focusing, a priority, on activities ecologically situated, permeating the need of the student in learning the contents inherent to the game in context, providing understanding of the need of technical learning to solve a tactical situation. The sports initiation is a possibility of developing aspects cognitive-motorin children and young people provided that permit substantive learning opportunities.
References
-Badrić, M. Differences in motor abilities of male and female fifth and sixth grade pupils. Croatian Journal of Education. Vol. 13. Num. 2. 2011. p. 82-107.
-Bavcevic, T.; Zagorac, N.; Katic, R. Development of Biomotor Characteristics and Athletic Abilities of Sprint and Throw in Boys Aged Six to Eight Years. Coll. Antropol. Vol. 32. Num. 2. 2008. p. 433–441.
-Boreham, C.; Riddoch, C. The physical activity, fitness and health of children. J Sports Sci. Vol. 19. Num. 12. 2001. p. 915-29.
-Cairney, J.; Hay, J.A.; Mandigo, J.; Wade, T.; Faught, B. E.; Flouris, A. Developmental Coordination Disorder and reported enjoyment of physical education in children. Eur Phys Educ Rev. Vol. 13. Num. 1. 2007. p. 81-98.
-Caput-Jogunica1, R.; Lončarić, D.; Privitellio, S. Extracurricular sports activities in preschool children: impact on motor achiviements and physical literacy. Hrvat. Športskomed. Vjesn. Vol. 24. 2009. p. 82-87.
-Cavala, M.; Katic, R. Morphological, Motor and Situation-Motor Characteristics of Elite Female Handball Players According to Playing Performance and Position. Coll. Antropol. Vol. 34. Num. 4. 2010. p. 1355-1361.
-Collet, C.; Folle, A.; Pelozin, F.; Botti, M.; Nascimento, J. V. Nível de coordenação motora de escolares da rede estadual da cidade de Florianópolis. Motriz. Vol. 14. Num. 4. 2008. p. 373-380.
-Gallahue D,; Ozmun J. Understanding motor development: infants, children, adolescents, Adults. McGraw-Hill. 1997.
-Katic, R.; Srhoj, L.; Pazanin, R. Integration of Coordination into the Morphological-Motor System in Male Children Aged 7-11 Years. Coll. Antropol. Vol. 29. Num. 2. 2005. p. 711-716.
-Lopes, L. O.; Lopes, V. P.; Santos, R.; Pereira, B. O. Associações entre actividade física, habilidades e coordenação motora em crianças portuguesas. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. Vol. 13. Num. 1. 2011. p. 15-21.
-Malina, R. M.; Bouchard, C. Growth, maturation and physical activity. Human Kinetics Books. Champaign.1991.
-Mandich, A.D.; Polatajko, H.J.; Missiuna, C. Developmental Coordination Disorder: Mechanisms, measurement and management. Hum Mov Sci. Vol. 22. Num. 4. 2003. p. 407-11.
-Marinovic, W.; Freudenheim, A. M. Prática Variada: A melhor opção para aquisição de uma qualidade motora. Revista Paulista de Educação Física. Vol. 15. Num. 1. 2001. p. 103-110.
-Marques, A.T.; Oliveira, J. M. O treino dos jovens desportistas. Atualização de alguns temas que fazem a agenda do debate sobre a preparação dos mais jovens. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 1. Num. 1. 2001. p. 130-137.
-Miranda, T. B.; Beltrame, T. S.; Cardoso, F. L. Desempenho motor e estado nutricional de escolares com e sem transtorno do desenvolvimento da coordenação. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. Vol 13. Num. 1. 2011. p. 59-66.
-Moesch, K.; Elbe, A.-M.; Hauge, M.-L. T.; Wikman, J. M. Late specialization: the key to success in centimeters, grams, or seconds sports. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. Vol. 21. 2011. p. 282–290.
-Monteiro, P. J.; Cardoso, R. A.; Junior, P. E. C. A utilização de jogos educativos para o aprendizado do futebol nas categorias de iniciação sub 11. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Vol. 3. Num. 7. 2011. p. 14-24.
-Moraes-Macêdo, M.; Roquetti-Fernandes, P.; Fernandes-Filho, J. Tabelas de referências das qualidades físicas básicas de meninos de 9 a 14 anos. Rev. salud pública, Vol. 13. Num. 4. 2011. p. 654-662.
-Neris, K. C. F.; Tkac, C. M.; Braga, R. K. A influência das diferentes práticas esportivas no desenvolvimento motor em crianças. Rev. Acta Brasileira do Movimento Humano. Vol. 2. Num. 1. 2012. p. 58-64.
-Neto, A. T.; Abreu, C.; Liberati, R.; Almeida, R. Análise da coordenação motora de uma equipe sub-11 de futebol de campo em Florianópolis. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Vol. 2, Num. 4. 2010. p. 07-13.
-Oliani, F. F.; Navarro, A. C. A influeência do futsal na coordenação óculo-pedal em escolares de 8 a 10 anos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Vol. 1. Num. 2. 2009. p. 97-102.
-Pienaar, A.; Badenhorst, P. Physical activity levels and play preferences of pre-school children: recommendations for “appropriate” activities. J Hum Mov Studies. Vol. 41. 2001. p. 105-23.
-Ramos, A. M.; Neves, R. L. R. A iniciação esportiva e a especialização precoce à luz da teoria da complexidade -notas introdutórias. Pensar a prática. Vol. 11. Num. 1. 2008. p. 1-8.
-Rega, G. C.; Soares, T. A. A.; Bojikian, J. C. M. Desenvolvimento das capacidades coordenativas no voleibol. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 7, Num. 3. 2008. p. 91-96.
-Ricci, G. S.; Reis, H. H. B.; Menezes, R. P.; Dechechi, C. J.; Ramari, C. Avaliação da aprendizagem do handebol por jovens entre 11 e 14 anos a partir do método situacional. Pensar a Prática. Vol. 14. Num. 1. 2011. p. 1-18.
-Souza, A. A.; Vilar, D. A.; Gomes, E. P.; Almeida, R.; Navarro, A. C. A coordenação motora no futebol. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Vol. 2. Num. 5. 2010. p. 97-104.
-Tani, G.; Basso, L.; Corrêa, U. C. O ensino do esporte para crianças e jovens: considerações sobre uma fase do processo de desenvolvimento motor esquecida. Rev. Bras. Educ. Fís. Esporte. Vol. 26. Num. 2. 2012. p. 339-50.
-Trost, S. Measurement of physical activity in children and adolescents. Am J Lifestyle Med. Vol. 1. Num. 4. 2007. p. 299-314.
-Wrotniak, B. H.; Epstein, L. H.; Dorn, J. M.; Jones, K. E.; Kondilis, V. A. The relationship between motor proeficiency and physical activity in children. American Academic Pediatric. Vol. 118. 2006. p. 1758-1765.
-Zagorac, N.; Retelj, E.; Babic, V.; Bavicevic, T.; Katic, R. Development of Biomotor Characteristics and Sprint and Throw Athletic Abilities in Six-to Eight-Year-Old Girls. Coll. Antropol. Vol. 32. Num. 3. 2008. p. 843-850.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).