Characterization of female futsal coaches profile of teams who dispose of open ball games
Abstract
Futsal is one of the sports that has gained worldwide, rise in the number of practitioners. Among the groups where the practice has grown in recent decades, the female presents highlighted. However, the growth of the practice presents a close relationship with education and development of technical / tactical of the same elements. In this context, the coach is indispensable individual for the preparation of these practitioners. The aim of this study was to characterize the profile of women's futsal coaches of teams that competed in the Pelotas open games. The study was characterized as being descriptive observational. It was used for data collection a semi-structured questionnaire, pre-coded with sociodemographic questions and the related futsal training issues. They interviewed all the coaches who competed open game Pelotas in 2015. The average age of managers was 32.7 years, and almost all were men. Coaches, for the most part were former athletes, 44% were graduates in Physical Education and used as the most frequent means of updating the display of important sport competitions games. The main difficulties cited for working with women's futsal were lack of financial support, sponsorship, base category teams, prejudice of families and a few competitions. Regarding the given training, the coaches preferred to focus them on the tactical part of the game and the technical aspects of the sport. It is suggested that further studies be conducted among coaches working with this sport among women.
References
-Abraham, A.; Collins, D.; Martindale, R. The coaching schematic: Validation through expert coach consensus, Journal of Sports Sciences. Vol. 24. Núm. 6. 2006. p. 549-564.
-Astarita, A. P. Incentivos e dificuldades vivenciados por atletas do futsal feminino universitário. TCC. UFRGS. Porto Alegre. 2009.
-Balbino, H. F. Pedagogia do treinamento: método, procedimentos pedagógicos e as múltiplas competências do técnico nos jogos desportivos coletivos. Tese de doutorado. Unicamp. Campinas. 2005.
-Costa, J. P. A formação do treinador de futebol: Análise de competências, Modelos e Necessidades de Formação. Dissertação de Mestrado. UTL. Lisboa. 2005.
-Costa, I. D.; Samulski, D. M.; Marques, M. P. Análise do perfil de liderança dos treinadores de futebol do campeonato mineiro de 2005. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 14 Núm. 3. 2006. p. 55-62.
-Confederação Brasileira de Futebol. Disponível em: <http://www.cbf.com.br/competicoes/brasileiro-feminino> Acesso em: 28/04/2015.
-Confederação Brasileira de Futsal de Salão. Disponível em: <http://www.cbfs.com.br> Acesso em: 28/04/2015.
-Craig, C.L.; Marshall, A.L.; Sjostrom, M.; Bauman, A.E.; Booth, M.L.; Ainsworth, B.E. et al. International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine &Science In Sports & Exercise. Vol. 195. Núm. 9131/03. 2003. p. 1381-95.
-Cunha, G.B.; Mesquita, I.M.R.; Rosado, A.F.B.; Sousa, T. Pereira, P. Necessidades de formação para o exercício profissional na perspectiva do treinador de futebol em função de sua experiência e nível de formação. Motriz. Rio Claro. Vol. 16. Núm. 4. 2010. p. 931-941.
-Ferreira, H.J.; Salles, J. G. C.; Mourão, L.; Moreno, A. A baixa representatividade de mulheres como técnicas esportivas no Brasil. Movimento. Vol. 19. Núm. 3. 2013. p. 103-124.
-Fernandes, J.P.C.; Moura, D. L. Antunes, M. M.; Lima, R. L. Uma análise do perfil dos treinadores ex-atletas do futebol profissional brasileiro. Esporte e Sociedade. Vol. 8. Núm. 22. 2013.
-Maria, T.S.; Almeida, A.G.; Arruda, M. Futsal: treinamento de alto rendimento. São Paulo. Phorte. 2009. p. 21.
-Marturelli Junior, M. A organização do trabalho de treinadores de futebol: estratégias de ação e produtividade de equipes profissionais. Dissertação de Mestrado. UFSC. Santa Catarina. 2002.
-Oliveira G.; Sherem E.H.L.; Tubino M.J.G. A inserção histórica da mulher no esporte. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 16. Núm. 2. 2008. p. 125-133.
-Resende, R.; Mesquita, I.; Romero J. F. Caracterização e representação dos treinadores a certa da formação de treinadores de Voleibol em Portugal. Efdeportes Revista Digital. Ano 12. Núm. 112. 2007.
-Rigotti, S. R. Perfil dos treinadores de goleiro dos clubes de futebol da série “A1” do Campeonato Catarinense de 2005. TCC. Udesc. Santa Catarina. 2006.
-Sanches V. A.; Borim J. M. História e evolução do futebol feminino no Brasil e no Paraná. EFDeportes.com. Revista Digital. Buenos Aires. Ano. 15. Núm. 149. 2010.
-Talamoni, G. A. A trajetória de treinadores de futebol campeões brasileiros: análise das implicações da formação na atuação profissional. Dissertação de Mestrado. Unesp. Rio Claro. 2013.
-Terroso, H.; Pinheiro, V. Ser treinador de jovens. Revista da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto. Vol. 1. Núm. 1. 2010. p. 68-81.
-Wright, T.; Trudel, P.; Culver, D. Learning how to coach: the different learning situations reported by youth ice hockey coaches. Physical Education and Sport Pedagogy. Vol. 12. Núm. 2. 2007. p. 127-144.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).