Motivational factors for physical activity engagement among male students, futsal practitioners and non-practitioners, in Anapurus

  • Isaac de Sousa Lourenço Programa de pós-graduação, Mestrado em Educação Física da Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil; FAP, Faculdade do Baixo Parnaíba, Chapadinha, Maranhão, Brasil.
  • Elis Cabral Victor FAP, Faculdade do Baixo Parnaíba, Chapadinha, Maranhão, Brasil.
  • Sergio Augusto Rosa de Souza Programa de pós-graduação, Mestrado em Educação Física da Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil.
  • Marlon Lemos de Araújo IESF, Instituto de Ensino Superior Franciscano, São Luís, Maranhão, Brasil.
  • Francisco Navarro Programa de pós-graduação, Mestrado em Educação Física da Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil.
  • Antonio Coppi Navarro Programa de pós-graduação, Mestrado em Educação Física da Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil; CIFI2D, Faculdade de Desporto, Universidade do Porto, Portugal.

Abstract

The objectives included identifying the school children involved and not involved in physical activity and futsal, identifying the factors that influence the practice of futsal and physical activity, and understanding which motivation is more predominant, whether intrinsic or extrinsic. A quantitative, cross-sectional, and descriptive approach was used for the study. The sample consisted of 192 school children, all male, with an average age of 13.6 ±1.21 years, enrolled in middle school. As a measurement instrument, a questionnaire adapted by the authors and the Motivation Inventory for Regular Physical or Sports Activities were used, which measures motivational factors at six levels: Stress Control, Health, Sociability, Competitiveness, Aesthetics, and Pleasure. In this study, differences in motivational factors were identified between school children who play futsal and those who do not. The mean and standard deviation results for the Stress Control category were 79.2 ±14.00 for practitioners and 78.1 ±16.5 for non-practitioners. For the Health category, the values were 84.9 ±12.4 for practitioners and 82.3 ±14.4 for non-practitioners. In Sociability, the values were 78.3 ±15.2 for practitioners and 76.3±15.9 for non-practitioners. In Competitiveness, practitioners scored 82.6 ±14.3, while non-practitioners scored 77.4 ±14.3. In Aesthetics, the values were 80.9 ±12.9 for practitioners and 78.7 ±15.4 for non-practitioners. Finally, for the Pleasure category, the results were 84.4 ±11.4 for practitioners and 80.7 ±14.6 for non-practitioners. Therefore, according to the data, we can observe that the health category was the most motivating for the young people among the groups, and the statistical difference suggests that participation in futsal may promote a greater sense of competitiveness among the studied youth.

Riferimenti bibliografici

-Balbinotti, M. A. A. Inventário de Motivos para a Prática Regular de Atividades Físicas e Esportivas (IMPRAFE-132). 3ª versão. Service d’Intervention et de Recherche en Orientation et Psychologie (SIROP). Montréal. Canadá. 2010.

-Coelho, E.; Machado, J.M.; Schtz, E.D.S.F. Fatores motivacionais para a prática de futsal e futebol por crianças e adolescentes: Uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 13. Núm. 55. 2021. p. 604-614.

-Diehl, A.A.; Souza, R.M.D. Fatores motivacionais no futsal: Estudo realizado com crianças de um projeto social de futsal no município de Lindolfo Collor-RS. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 10. Núm. 39. 2018. p. 445-454.

-Lourenço, I.S.; Navarro, A.C. Produção Cientifica de Estudos Brasileiros sobre os Fatores Motivacionais para a Prática de Atividade Física. In Souza, S.A.R.; Soares, I.S.; Lourenço, I.S.; Navarro, A.C. Biodinâmica do Movimento Humano: Reflexão, memória-história, contextos, produção do conhecimento. Editora CRV. 1ª Edição. 2023. p. 243-254.

-Simpson, E.H.; Balsam, P.D. The behavioral neuroscience of motivation: An overview of concepts, measures, and translational applications. Behavioral and Brain Sciences. Vol. 27. 2015. doi: https://doi.org/10.1007/7854_2015_402

-Thomas, J.R.; Nelson, J.K.; Silverman, S.J. Métodos de pesquisa em atividade física. 6ª edição. Artmed. 2012.

-Voser, R.D.C.; Moreira, C.M.; Voser, P.E.G.; Hernandez, J.A.E. A motivação para prática do futsal: Um estudo com atletas na faixa etária entre 13 e 18 anos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 08. Núm. 28. 2016. p. 39-45.

-Warburton, D.E.; Bredin, S.S. Reflections on physical activity and health: What should we recommend? Canadian Journal of Cardiology. Vol. 32. 2016. p. 495-504.

-World Health Organization. Physical activity. 5 de Outubro de 2022. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity#:~:text=WHO%20defines%20physical%20activity%20as,part%20of%20a%20person's%20work

Pubblicato
2025-08-24
Come citare
Lourenço, I. de S., Victor, E. C., Souza, S. A. R. de, Araújo, M. L. de, Navarro, F., & Navarro, A. C. (2025). Motivational factors for physical activity engagement among male students, futsal practitioners and non-practitioners, in Anapurus. RBFF - Rivista Brasiliana Di Futsal E Calcio, 17(68), 398-403. Recuperato da https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1557
Sezione
Articoli scientifici - Originali