Performance Analysis: a look at the methods used in grassroots categories of football clubs in the city of Porto Alegre-RS
Abstract
Introduction and Objective: In the last decades football has been studied and interpreted in its minute details, obtaining more qualified information about the game. Performance analysis seeks to improve the performance of the team and/or the athlete. The present study aimed to investigate the application of performance analysis methods in the process of training young footballers in three professional clubs in the city of Porto Alegre-RS. Materials and Methods: The methodology of this study is characterized as applied, exploratory and descriptive, with a qualitative approach. Through semi-structured interviews, performance analysts from the grassroots categories of three clubs were interviewed. As a data analysis procedure, the triangulation method was used. Results and Discussion: The clubs structured in this area of activity, despite systematizing the methods used differently, are based on principles based on theory. Performance analysts mention using quantitative and qualitative analyzes of game data, as well as making individual and collective observations. However, in some cases, there was a greater concern in the analysis of collective data, overlapping individual analyzes, being able to distance themselves from the development and training of athletes, the role of the basic categories. Conclusion: Performance analysis can assist in the training and development of young football athletes, and it is up to professionals in the field to find the best methods for its application. The resources used by the analysts, especially the game footage, provide a more technical look at the events that occurred in the matches.
References
-Anderson, C.; Sally, D. Os números do jogo: Por que tudo o que você sabe sobre futebol está errado. 1ª edição. São Paulo. Paralela. 2013.
-Braz, T.V. Análise de jogo no futebol: considerações sobre o componente técnico-tático, planos de investigação, estudos da temática e particularidades do controle das ações competitivas. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 5. Núm. 15. 2013. p. 10.
-Cauduro, M. T.; e colaboradores. Investigação em educação física e esportes: um novo olhar pela pesquisa qualitativa. Novo Hamburgo. Feevale. 2004.
-Dias, C. Análise táctica no Futebol: Estudo exploratório dos comportamentos tácticos desempenhados por jogadores no campo relvado e no campo pelado. Dissertação de Licenciatura em Desporto e Educação Física,
na Área de Alto Rendimento. Faculdade de Desporto. Universidade do Porto. Porto. 2009.
-Fonseca, K. C. G. Da ideia à prática: análise do modelo de jogo idealizado, treinado e realizado. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas. Campinas-SP. 2018.
-Fernandes, L.F.F.; Possebon, M.; Birk, M.; Menezes, F.C. L. Investigação em educação física e esportes: um novo olhar pela pesquisa qualitativa. Novo Hamburgo-RS. Feevale. 2004.
-Franks, I. M.; Miller, G. Eyewitness testimony in sport. Journal of sport behavior. Vol. 9. Núm. 1. 1986. p. 38.
-Garganta, J. A análise da performance nos jogos desportivos. Revisão acerca da análise do jogo. Revista portuguesa de ciências do desporto. Vol. 1. Núm. 1. 2001. p. 57-64.
-Gómez-ruano, M.A. La importancia del análisis notacional como tópico emergente en Ciencias del deporte. The importance of performance analysis as an emergent research topic in sport sciences]. RICYDE. Revista
Internacional de Ciencias del Deporte. Vol. 13. Núm. 47. 2017 p. 1-4.
-Macedo, P.A.P.; Leite, M.M. Scout como um instrumento avaliativo do treinamento esportivo nas categorias de base do futebol. Revista Brasileira de Futebol. Vol. 2. Núm. 1. 2009. p. 21-35.
-Okazaki, V.H.A.; Dascal, J.B.; Okazaki, F.H.A.; Teixeira, L.A. Ciência e tecnologia aplicada à melhoria do desempenho esportivo. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 11. Núm. 1. 2012.
-Silva, P.M. A análise do jogo em Futebol. Um estudo realizado em clubes da Liga Betandwin.com. Dissertação de Mestrado. Universidade Técnica de Lisboa. Lisboa. 2006.
-Silva, S. A. P. S. Pesquisa qualitativa em educação física. Revista Paulista de Educação Física. 1996. 87-98.
-Teoldo, I.; Guilherme, J.; Garganta, J. Para um Futebol Jogado com Ideias: Concepção, treinamento e avaliação do desempenho tático de jogadores e equipes. Curitiba. Appris. 2015.
-Thiengo, C.R. Os saberes e o processo de formação de futebolistas no São Paulo Futebol Clube. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro-SP. 2011.
-Vendite, L.L; Moraes, A.C.; Vendite, C.C. Scout no futebol: uma análise estatística. Conexões. Vol. 1. Núm. 2. 2003. p. 183-194.
-Volssovitch, A; Ferreira, A.P. Da descrição estática à predição dinâmica. A evolução das perspectivas de análise da performance nos jogos desportivos coletivos. In: Fundamentos e aplicações em análise do jogo. Universidade
Técnica de Lisboa. Faculdade de Motricidade Humana. FMH. 2013.
Copyright (c) 2021 Manoel Eduardo do Prado Shamah, Alexandre Patz Hein, Marcos Xavier de Andrade, Rodrigo Carlet, Luciano de Oliveira Elias, Luis Eurico Kerber, Rogério da Cunha Voser

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).