Tactical procedural knowledge in athletes of th e football school of Garopaba tigrinhos in the categories under-11 and under-17 men

  • Julierme da Silva Crispim Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL, Tubarão, Santa Catarina, Brasil.
  • Philipe Guedes Matos Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL, Tubarão, Santa Catarina, Brasil.
Keywords: Football, Knowledge, Psychology Sports

Abstract

The objective of this study was to evaluate and compare the level of CTP (Tactical Procedural Knowledge) of athletes in the under-11 and under-17 male categories of the Garopaba Tigrinhos Football School. Research becomes important because there are no studies comparing tactical procedural knowledge in initiation and tactical procedural knowledge with experience through practice. The study is a descriptive, quantitative, cross-sectional research. The sample consisted of 12 athletes, 6 athletes aged between 9 and 11 years and 6 athletes aged between 15 and 17 years. The test of TCTP-OE (Tactical Procedural Knowledge Test-Sports Guidance) Was used to analyze the CTP of each athlete. In The descriptive analysis, the values of mean and standard deviation and relative and absolute frequency were considered. The comparative analysis of the dependent variable with the independent variables was used the T test for the independent samples for the distribution of the sample considered normal, and for the abnormal distribution, a non-parametric inferential statistic was used Was considered the significant value of p≤0.05 for all analyses. As results, it was observed that the under-17 category was higher than the under-11 category in the CTP variable, so we opted for the scientific hypothesis for this variable and the null hypothesis for the others, this result corroborates with the findings of Giacomini and Greco, They pointed out a relationship between the date of birth (relative age) and the tactical performance of futebol players. It was Concluded that the under-17 category was higher in the analysis of the tactical procedural knowledge.

Author Biography

Julierme da Silva Crispim, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL, Tubarão, Santa Catarina, Brasil.

Bacharel em Educação Fí­sica - área da Saúde.

References

-Aburachid, L. M. C.; Silva, S. R.; Greco, P. J. Nível de conhecimento tático de jogadores e avaliação subjetiva dos treinadores no futebol. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 5. Núm. 18. 2013.

-Afonso, J.; Garganta, J.; Mesquita, I. Decision-making in sports: the role of attention, anticipation and memory. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano. Vol. 14. Núm. 5. p. 592-601. 2012.

-Aguiar, M.; e colaboradores. A review on the effects of soccer small-sided games. Journal of human kinetics. Vol. 33. p. 103-113. 2012.

-Costa, J. C.; e colaboradores. Inteligência e conhecimento específico em jovens futebolistas de diferentes níveis competitivos. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 2. Núm. 4. p. 7-20. 2002.

-Dias, F. De principiante a experto ou... simplesmente experto?: conseguirá a prática deliberada explicar a expertise no Futebol?: a perspectiva do Professor Vítor Frade. 2005.

-Dufour, W. Computer-assisted scouting in soccer. Science and football II. p. 160-166, 1993.

-Ericsson, K. A.; Krampe, R. T.; TeschRömer, C. The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological review. Vol. 100. Núm. 3. p. 363. 1993.

-Garganta, J. Competências no ensino e treino de jovens futebolistas. Lect Educ Fís Deportes. Vol. 8. 2002.

-Giacomini, D. S.; Silva, E. G.; Greco, P. J. Comparação do conhecimento tático declarativo de jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 33. Núm. 2. 2011.

-Gonçalves, E.; Costa, I. Análise do conhecimento tático processual de jogadores de futebol sub-13 e sub-15. Revista Mineira Educação Física, Edição Especial. Núm. 9. p. 828-833. 2013.

-Greco, P.; Memmert, D.; Morales, J. C. The effect of deliberate play on tactical performance in basketball. Perceptual and motor skills. Vol. 110. Núm. 3. p. 849-856. 2010.

-Greco, P. J. O ensino-aprendizagem-treinamento dos esportes coletivos: uma análise inter e transdisciplinar. Temas Atuais VII Educação Física e Esportes. Belo Horizonte: Health. Vol. 7. p. 53-58. 2002.

-Greco, P. J. Conhecimento tático-técnico: eixo pendular da ação tática (criativa) nos jogos esportivos coletivos. Revista brasileira de educação física e esporte. Vol. 20. Núm. 5. p. 210-212. 2006.

-Greco, P. J.; e colaboradores. O conhecimento tático processual em jogadores de futebol de diferentes posições no escalão sub-17. Actividad física y ciencias. Vol. 8. Núm. 1. 2017.

-Gréhaigne, J.-F.; Godbout, P. Tactical knowledge in team sports from a constructivist and cognitivist perspective. Quest. Vol. 47. Núm. 4. p. 490-505. 1995.

-Gréhaigne, J.-F.; Godbout, P.; Bouthier, D. The teaching and learning of decision making in team sports. Quest. Vol. 53. Núm. 1. p. 59-76. 2001.

-Irokawa, G. N. D. F.; e colaboradores. Comparação do nível de conhecimento tático declarativo de duas equipes de futebol, relacionado ao tempo de prática do atleta e posição que atua em campo. Educação Física Deportes. com. Revista Digital. 2011.

-Keller, B.; e colaboradores. A influência do tempo de prática na motivação intrínseca de atletas de futebol masculino, da categoria juvenil de clubes profissionais. Lecturas: Educación física y deportes, Vol. 96. p. 42.

-Matias, C. J.; Greco, P. J. Cognição & ação nos jogos esportivos coletivos. Ciências & Cognição. Vol. 15. Núm. 1. p. 252-271. 2010.

-Matias, C. J. A. D. S.; Greco, P. J. Desenvolvimento e validação do teste de conhecimento tático declarativo para o levantador de voleibol. Arquivos em Movimento. Vol. 5. Núm. 1. p. 61-80. 2009.

-Ré, A. H. N. Desempenho de adolescentes no futsal: relações com medidas antropométricas, motoras e tempo de prática. Motriz: Revista de Educação Física. Vol. 17. Núm. 4. 2011.

-Redonda, M. desportivos colectivos, para promover uma eficácia superior. Rev. bras. Educ. Fís. Esp. São Paulo. Vol. 20. p. 201-203. 2006.

-Silva, M. V.; Greco, P. J. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol.

Núm. 3. p. 297-307. 2009.

-Williams, A. M.; Ward, P.; Smeeton, N. Perceptual and cognitive expertise in sport: implications for skill acquisition and performance enhancement. 2004.

Published
2020-04-19
How to Cite
Crispim, J. da S., & Matos, P. G. (2020). Tactical procedural knowledge in athletes of th e football school of Garopaba tigrinhos in the categories under-11 and under-17 men. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 11(45), 528-534. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/862
Section
Articles: Special Edition