Women´s interest by football in school

  • Willer Soares Maffei Departamento de Educação Fí­sica (GEsPEFi), Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Bauru-SP, Brasil.
  • Carlos Eduardo Lopes Verardi Departamento de Educação Fí­sica (GEsPEFi), Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Bauru-SP, Brasil.
  • Bruno Jacob de Carvalho Departamento de Educação Fí­sica (GEsPEFi), Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Bauru-SP, Brasil.
Keywords: Football, Physical education, Interest, Disinterest

Abstract

The consensus that football is one of the most present contents in Physical Education classes does not always applies when referring to female practice. This study aims to present the perspective of High School female students on their interest in practicing football in Physical Education classes in state public schools in the town of Santa Cruz do Rio Pardo-SP. A questionnaire containing open questions and partially open questions was administered to 47 participants. Referential assumptions from Bernard Charlot´s theory of Relation to Knowledge were used in order to provide theoretical understanding on the subject. Data analysis was performed using both content and quantitative analysis, describing the absolute and relative frequencies. The results indicate that 70% of the participants had had experiences with sports at school. Concerning interest in practicing, positive feelings like "liking, finding it nice and interesting" were the main reasons pointed out, while negative feelings, such as "disliking and not finding it pleasant", besides boys´ resistance on accepting them and lack of other female practitioners were pointed out as reasons that lead them to disinterest. It is concluded that intrinsic and extrinsic aspects influence the participation of female students in practicing football during Physical Education classes, and the teacher can access, by logic, only the extrinsic factors. Therefore, it is important to work this content at school and encourage girls to practice either in mixed or exclusively female classes, so that they can build meanings and assign greater or lesser value to the modality in their lives.

Author Biography

Willer Soares Maffei, Departamento de Educação Fí­sica (GEsPEFi), Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Bauru-SP, Brasil.

Professor Assistente Doutor da Universidade Estadual Paulista - UNESP, Campus de Bauru Faculdade de Ciências, Departamento de Educação Fí­sica, Credenciado no Programa de Mestrado Profissional em Educação Fí­sica em Rede Nacional (PROEF), Integrante do Grupo de Pesquisa-GEsPEFi.

References

-Bardin, L. Análise de conteúdo. 3ªedição. Lisboa: Edições. 2011.

-Betti, M. Ensino de 1º e 2o, graus: educação física para quê? Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 16. Num. 3. p. 282-287. 1992.

-Betti, M. Educação física e cultura corporal de movimento: uma perspectiva fenomenológica e semiótica. Journal of Physical Education/UEM. Vol. 18. Num. 2. p. 207-217. 2007.

-Betti, M.; Maffei, W.S..; So, M.R.; Ushinohama, T. Z. Os saberes da Educação Física na perspectiva dos alunos do ensino fundamental: o que aprendem e o que gostariam de aprender. Revista Brasileira de Educação Física Escolar. São Paulo. Vol 1. p. 155-165. 2015.

-Betti, M.; Liz, M.T.F. Educação física escolar: a perspectiva de alunas do ensino fundamental. Motriz. Vol. 9. Num. 3. p. 135-142. 2003.

-Charlot, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre. Artmed. 2000.

-Chicati, K.C. Motivação nas aulas de educação física no ensino médio. Journal of Physical Education/UEM. Vol. 11. Num. 1. p. 97-105. 2008.

-Dal-Farra, R.A.; Lopes, P.T.C. Métodos mistos de pesquisa em educação: pressupostos teóricos. Nuances: estudos

sobre Educação. Vol. 24. Num. 3. p. 67-80. 2013

-Del Luca, G.F.; Nahas, M.V.; Garcia, L.M.T; Peres, M.A. Como gênero e escolaridade interagem nos padrões de inatividade física em diferentes domínios em adultos? Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol.

Num. 4. p. 653-661. 2015.

-Ferreira, A.F.; Rufino, L.G.B.; Diniz, I.K.D.S.; Darido, S. C. Secondary education student bodily practices: Implications of gender in and out side physical education classes. Motriz: Revista de Educação Física. Vol. 22.

Num. 1. p. 72-83. 2016.

-Kerne, F. Futebol feminino na escola na perspectiva de alunas do ensino fundamental. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Vol. 6. Num. 22. p. 278-285. 2014.

-La Taille, Y. O sentimento de vergonha e suas Relações com a Moralidade. Psicologia: Reflexão e Crítica. Vol. 15. Num. 1. p. 13-25. 2002.

-Martins, L.M.; Bacurau, A.E.S.; Jardim, P.P.; Neto, J.C.S.; Oliveira, F.M.C. O futsal feminino em escolas da rede pública e privada de Ensino médio da cidade de Crato-CE. In: Anais do III Congresso Nacional de Educação.

CONEDU. Crato. 2016.

-Morais, A.M.; Neves, I.P. Fazer investigação usando uma abordagem metodológica mista. Revista Portuguesa de Educação. Vol. 20. Num. 2. p. 75-104. 2007.

-Souza Júnior, O.M.; Darido, S.C. A prática do futebol feminino no ensino fundamental. Motriz: Revista de Educação Física. Vol. 8. Num. 1. p. 01-09. 2002.

-Wilson, J. A pirâmide invertida: A história da tática no futebol. KasaFutebol Editora LTDA-Grande Área. 2016.

Published
2020-04-19
How to Cite
Maffei, W. S., Verardi, C. E. L., & de Carvalho, B. J. (2020). Women´s interest by football in school. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 11(45), 507-514. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/848
Section
Articles: Special Edition