Evaluation of the technique of soccer players of the sub-15 category in different practice environments

  • Bruno Henrique Coelho Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil
  • Victor Neiva Lavorato Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil
  • Felipe Moniz Carvalho Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil
  • Davi Correia Silva Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil
Keywords: Football, Soccer schools, Technique

Abstract

The various components of soccer interact with each other, affecting the final performance in the athletes practicing the sport. It emphasizes the technical capacity. In this way, it is necessary to evaluate the technical components of a soccer team. The aim of the study was evaluated for the technical performance of adolescents of the sub-15 category of two soccer schools. The athletes were divided according to their practice environments in Group A and Group B. Initially, a Shapiro-Wilk normality test was performed between the groups. Afterwards, the Student's t-test was used to evaluate the difference between Group A and Group B. For the evaluation, we used the Specific Test of Global Abilities in Soccer, composed of three stages: evaluation of dribbling, passing and kicking. The results showed that the technical skills of the pass and kick were similar between the two groups. The technical ability to dribble obtained better performance in Group A. It was concluded that there was only difference between the groups for the variable dribble, which, among the components evaluated, is the most dependent on physical qualities.

Author Biographies

Bruno Henrique Coelho, Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil

Graduando em Educação Fí­sica pela Faculdade Governador Ozanam Coelho

Victor Neiva Lavorato, Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil

Educador Fí­sico

Professor no curso de Educação Fí­sica na Faculdade Governador Ozanam Coelho

Doutorando em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Ouro Preto

Felipe Moniz Carvalho, Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil

Educador Fí­sico

Professor no curso de Educação Fí­sica na Faculdade Governador Ozanam Coelho

Mestre em Educação Fí­sica pela Universidade Federal de Viçosa

Davi Correia Silva, Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil

Educador Fí­sico

Professor no curso de Educação Fí­sica na Faculdade Governador Ozanam Coelho

Mestre em Educação Fí­sica pela Universidade Federal de Viçosa

References

-Andrade, R.L. Influência dos processos de ensino-aprendizagem-treinamento no conhecimento tático processual no escalão sub-11 de formação do futebol. Trabalho de Conclusão de Curso. UFMG-MG. Belo Horizonte. 2010.

-Bangsboo, J.; Lindquist, F. Comparison of various exercise tests with endurance performance during soccer in professional players. International journal of sports medicine. Vol. 13. Num. 2. 1992. p. 125-132.

-Feltrin, Y. R.; Machado, D. R. L. Habilidade técnica e aptidão física de jovens futebolistas. Revista Brasileira de Futebol. Viçosa. Vol. 2. Num. 1. 2009. p. 45-49.

-Franchini, E. Judô: desempenho competitivo. Barueri. Manole. 2001.

-Garganta, J. Competências no ensino de jovens futebolistas. Lecturas educación física y deportes. Buenos Aires. Num. 45. 2002.

-Giulianotti, R. Sociologia do futebol: dimensões históricas e socioculturais do esporte e das multidões. São Paulo. Nova Alexandria. 2002.

-Guimarães, B. M.; Paoli, P.B. O treinamento técnico por posição no futebol: as especificidades na percepção dos técnicos de categorias de base no futebol mineiro. Revista Brasileira de Futebol. Viçosa. Vol. 4. Num. 1. 2011.

-Kroger, C.; Roth, K. Escola da bola: um ABC para iniciantes nos Jogos Esportivos. São Paulo. Phorte. 2002.

-Mor, D.; Christian, V. The development of a skill test battery to measure general soccer ability. North Carolina Journal of Health and Physical Education. Vol. 15. Num. 1. 1979.

-Neto, A.T.; Abreu, C.; Liberali, R.; Almeida, R. Análise da coordenação motora de uma equipe sub-11 de futebol de campo em Florianópolis. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 2. Num. 4. 2010. p. 7-13.Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/34/34>

-Paoli, P. B.; Grasseli, A. Fundamentos técnicos do futebol. Canal Quatro. Universidade Federal de Viçosa. Viçosa/MG. 2003.

-Paoli, P. B.; Silva, C. D; Soares, A. J. G. Tendência atual da detecção, seleção e formação de talentos no futebol brasileiro. Revista Brasileira de Futebol. Viçosa. Vol. 1. Num. 1. 2008. p. 38-52.

-Scaglia, A. Escolinha de futebol: Uma questão pedagógica. Motriz. Rio Claro. Vol. 2. Num. 1. 1996. p. 36-43.

-Soares, V. O. V.; Rodrigues V. A. O.; Praça, G. M.; Matias, C. J. A. S.; Greco, P. J. Desempenho técnico de jogadores de futebol nos escalões sub-14 e sub-15. Corpus et scientia. Vol. 11. Num. 1. 2015. p. 47-54.

Published
2018-12-18
How to Cite
Coelho, B. H., Lavorato, V. N., Carvalho, F. M., & Silva, D. C. (2018). Evaluation of the technique of soccer players of the sub-15 category in different practice environments. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 10(40), 572-576. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/632
Section
Scientific Articles - Original