Aspects that influence the transition of athletes in training to professional level in football
Abstract
This study aimed to identify the aspects that influence the transition of athletes in training to the professional level in football. Through a systematic review of the literature that used the PRISMA protocol, a total of 382 studies published on the subject between 2014 and 2024 were tracked, with 97 references on the Scielo platform and 285 on the CAPES platform. After the identification, screening and inclusion stage, a total of 11 references were included in the review. It can be observed that the literature consulted presented stakeholders in three dimensions: individual, social and environmental/sports, evidencing multifactorial stakeholders related to these different dimensions, such as those specific to the player, their alternative path, family, contacts, club and coach.
References
-Bompa, T. O. Total training for young champions. Champaign: Human Kinetics. 2000. p. 1-29.
-Câmara, H. C. R. Behavioral criteria used by coaches on evaluation of sportive performance of soccer players of base categories. 2009. Dissertação Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal. 2009.
-Cochrane Library. About Cochrane Reviews. Cochrane Library. 2021. Disponível em: https://www.cochranelibrary.com/about/about-cochrane-reviews. Acesso em: 24/12/2024.
-Correia, C. A. J.; Rosistolato, R.; Soares, A. J. G. Projeto, campo de possibilidades e redes na formação futebolística dos jovens atletas e suas famílias no Brasil. Etnográfica. Vol. 26. Núm. 2. p. 371-392. 2022.
-Ciampa, A.C.; Leme, C. G.; Souza, R. F. Considerações sobre a formação e transformação da identidade profissional do atleta de futebol no Brasil. Diversitas. Vol. 6. Núm. 1. p. 27-36. 2010.
-César, M.S.; Scherer, G. A. Trajetórias juvenis em um campo de contradições: Precarização do trabalho e violações de direitos no futebol masculino profissional. Textos & Contextos. Vol. 22. Núm. 1. p.e44003, 2023.
-Díaz-Rico, M. E.; Gutierrez-Rada, L. V. Construção do projeto de vida dos jogadores de futebol juvenil: um estudo de caso. Pensamento Psicológico. Vol. 19. Núm. 1. p.13-24. 2021.
-Domingues, M. P.; Cavichioli, F.; Gonçalves, C. E. Perspectiva ecológica na determinação de percursos desportivos contrastantes em jovens futebolistas. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 28. Núm. 2. p. 249-261. 2014.
-Ferreira, R. B. O certificado de clube formador como colaborador da formação humana e desportiva de atletas de futebol. E-Legis - Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação da Câmara dos Deputados. Vol. 11. p. 85-97. 2018.
-Ge. Corinthians inicia na segunda-feira peneira para atletas de oito a 11 anos: veja como funciona. Globo Esporte. 30/09/2024. Disponível em: https://ge.globo.com/futebol/times/corinthians/noticia/2023/02/04/corinthians-inicia-na-segunda-feira-peneira-para-atletas-de-oito-a-11-anos-veja-como-funciona.ghtml#. Acesso em: 24/12/2024.
-Marques, A. T. A especialização precoce na preparação desportiva. Treino Desportivo. Vol. 19. p. 9-15. 1991.
-Melo, L. B. S.; Rocha, H. P. A.; Silva, A. L. C.; Soares, A. J. G. Jornada escolar versus tempo de treinamento: a profissionalização no futebol e a formação na escola básica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 38. Núm. 4. p. 400-406. 2016.
-Moraes, I. F.; Bastos, F. C.; Carvalho, M. J. Formação de jogadores de futebol: processo histórico e bases para a evolução no Brasil. Podium Sport, Leisure and Tourism Review. Vol. 5. Núm. 2. p. 148-163. 2016.
-Neto, H. A.; Santos, E. Categorias de base de futebol: território de trabalho infantil. Iluminuras. Vol. 19. 2018.
-Page, M. J.; e colaboradores. The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. British Medical Journal. Vol. 372. Núm. 71. p. 1-9. 2021.
-Rigo, L. C.; Silva, D. V.; Rial, C. S. Formação de jogadores em clubes de uma cidade do interior: circulação, escolarização e inserção no futebol profissional. Movimento. Vol. 24. Núm. 1. p. 263-274. 2018.
-Rodrigues, M. F.; e colaboradores. Transição no futebol de campo, das categorias de base para o profissional: uma comparação entre Brasil e Irã. Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida. Vol. 13. Núm. 3. p. 1-10. 2021.
-Rottmann, H. G.; Ratto, C. G.; Geraldi, D. A. A profissão de jogador de futebol profissional: uma realidade factível ou um sonho distante para os jovens adolescentes brasileiros? Research, Society and Development. Vol. 11. Núm. 16. e339111637387. 2022.
-Salomão, R. L.; Ottoni, G. P.; Barreira, C. R. A. Atletas de base de futebol: a experiência de viver em alojamento. Psico-USF. Vol. 19. Num. 3. p. 443-455. 2014.
-Universidade do Futebol. Relatório - Universidade do Futebol, 1 ago. 2019. Disponível em: https://universidadedofutebol.com.br/2019/08/01/relatorio-educacao-e-as-categorias-de-base/. Acesso em: 24/12/2024.
-Vissoci, J. R. N.; e colaboradores. Autodeterminação, suporte parental e coping: comparação em diferentes fases da carreira atlética de futebolistas. Research, Society and Development. Vol. 9. Núm. 10. p. e5469108598-e5469108598. 2020.
Copyright (c) 2025 Luis Henrique Neves dos Reis, Fernando Renato Cavichiolli, Mayara Torres Ordonhes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).