“What is Marta doing there?”: post about the 2024 Olympic Games on ge.globo

  • Letícia Rodrigues Teixeira e Silva Universidade do Estado de Minas Gerais-UEMG, Ituiutaba-MG, Brasil.
  • Wesley Marques da Silva Universidade do Estado de Minas Gerais-UEMG, Ituiutaba-MG, Brasil.
Keywords: Sports, Mídia, Women, Olympic Games 2024

Abstract

The objective of this research was to analyze the content of a post on the ge.globo Instagram page, considering its cultural representations of the 2024 Olympic Games. A specific post was chosen because it was the first meme that featured achievements and frustrations of athletes representing Brazil in the 2024 Olympic Games. This is a qualitative field research with a netnographic basis, which used a logbook and non-participant observation. The data collection locus was ge.globo's Instagram. Analytical coding and hermeneutic interpretation were used in the analyses. The post analyzed presents hierarchies of achievements, sports categories, and gender. When considering the meanings of cultural manifestations represented in virtuality, Marta's presence demystifies the democratic and egalitarian nature of high-performance sports.

References

-Bento, C. O pacto da branquitude. São Paulo. Companhia das Letras. 2022.

-Bondía, J. L. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Rev. Brasileira de Educação. Núm. 19. p. 20-28. 2002.

-Bourdieu, P. Sobre a televisão / A influência do jornalismo / Os jogos Olímpicos, Pierre Bourdieu. Rio de Janeiro: Jorge Zahar editor. 1997.

-Doncel, E. B. Circulación de memes en WhatsApp: ambivalencias del humor desde la perspectiva de género. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales. Madrid. Núm. 35. p. 21-45. 2016.

-Fausto Neto, A. O agendamento no esporte: uma breve revisão teórica e conceitual. Verso e Reverso. ano XVI. Núm. 34. p 9-17. 2002.

-Goellner, S. V. Mulher e esporte no Brasil: entre incentivos e interdições elas fazem história. Pensar a Prática. Vol. 8. p. 85-100. 2005.

-Kozinets, R. V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre. Penso. 2014.

-Maguire, J. The global media sports complex: key issues and concerns. Sport in society: cultures, commerce, media, politics. 14:7-8,2011. p. 965-977.

-Marques da Silva, W.; Lazzarotti Filho, A. Influências da COVID-19 na propagação de memes em páginas futebolísticas do instagram. Licere. Vol. 23. Núm. 3. p. 429-459. 2020.

-McCombs, M. Um panorama da teoria do agendamento, 35 anos depois de sua formulação. Entrevista concedida a José Afonso da Silva Junior, Pedro Paulo Procópio, Mônica dos Santos Melo. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. São Paulo. Vol. 31. Núm. 2. p. 205-21. 2008.

-Minayo, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis. Vozes. 1994.

-Mourão, L. Representação social da mulher brasileira nas atividades físico-desportivas: da segregação à democratização. Movimento. Vol. 6. Núm.13. p. 5-18. 2000.

-Ortner, S. Está a mulher para o homem assim como a natureza para a cultura? In: Rosaldo, M.; Lamphere, L. (Orgs). A mulher, a cultura e a sociedade. Rio de Janeiro. Paz e Terra. 1979, p.95-120.

-Pires, G. L. O Brasil na Copa, a Copa no Brasil: registros de agendamento para 2014 na cobertura midiática da Copa da África do Sul. Florianópolis. Tribo da Ilha. 2011.

-Wolf, M. Teorias da comunicação. Lisboa. Presença. 1986.

Published
2025-08-24
How to Cite
Teixeira e Silva, L. R., & Silva, W. M. da. (2025). “What is Marta doing there?”: post about the 2024 Olympic Games on ge.globo. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 17(68), 316-322. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1534
Section
Scientific Articles - Original