Stress from sports initiation to the professionalism: an exploratory analysis of the trajectory of professional football athletes

  • André Luis Aroni UniMetrocamp Wyden, Campinas-SP, Brasil.
  • Guilherme Bagni Centro Universitário Hermí­nio Ometto, Araras-SP, Brasil.
  • Giovanni Luchetti Bocchio UniMetrocamp Wyden, Campinas-SP, Brasil.
  • Edson Filho University of Central Lancashire, Preston, United Kindom.
  • Afonso Antonio Machado Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.
Keywords: Psychological stress, Psychological adaptation, Football

Abstract

In recent years, sports initiation have been the object of study of numerous works inside the international literature, as well as the career transition. However, much of the career transition focuses on the end of the professional career. Thus, the objective of the present study was to analyze the trajectory of football players in the process of sports initiation to professionalization, observing the sources of stress and coping in each category transition. A total of 27 professional players participated in this descriptive and exploratory study. An interview scrip with fifteen questions, based on the instruments of Gomes (2011) and Stambulova and collaborators (2009), was used to gather data. Numerous sources of stress (e.g., parents' behavior, injuries, stronger athletes) and related coping strategies (e.g., problem-focused coping, emotion-focused coping) were identified by the players throughout the process of sports initiation and professionalization. The majority of coping strategies consisted of problem-focused approaches that parallel the different stress demands encountered by the athletes over the course of their career development. As final considerations, the study contributes to the fact that coaches and leaders of sports initiation can be attentive to the demands presented, besides the usual physical, technical and tactical questions.

Author Biographies

André Luis Aroni, UniMetrocamp Wyden, Campinas-SP, Brasil.

Licenciado pleno em Educação Fí­sica pela PUC; Especialista em Fisiologia do Exercí­cio pela UVA e Atividade Motora Adaptada pela UNICAMP; MBA em Gestão Educacional e Docência no Ensino Superior pela UniMetrocamp Wyden; Mestre em Treino Desportivo pela ULHT de Lisboa - Portugal; Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela UNESP, com bolsa CAPES no paí­s e PDSE na Florida State University - Estados Unidos; Pós-doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela UNESP. Atualmente é Coordenador do curso de Educação Fí­sica da Faculdade Anhanguera de Campinas; Professor Adjunto dos cursos de graduação e pós-graduação em Educação Fí­sica, Dança, Fisioterapia e Nutrição da UniMetrocamp Wyden; Docente convidado no curso de Pós-graduação em Psicologia do Esporte do Grupo Educacional Estácio; Pesquisador convidado do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte (LEPESPE / UNESP - desde 2011), com interesse nos temas: gestão educacional e esportiva, novas tecnologias em educação e esporte, história da educação e do esporte.

Guilherme Bagni, Centro Universitário Hermí­nio Ometto, Araras-SP, Brasil.

Possui Graduação em Bacharelado em Educação Fí­sica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, campus de Rio Claro/SP, Mestrado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, campus de Rio Claro/SP. Atualmente é Doutorando em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, campus de Rio Claro/SP. Membro do Laboratório de Estudos e Pesquisa em Psicologia do Esporte (LEPESPE). Docente no Centro Universitário Hermí­nio Ometto - UNIARARAS/SP e no curso de Pós-graduação em Psicologia do Esporte da Estácio

Edson Filho, University of Central Lancashire, Preston, United Kindom.

Possui graduação (2005) e mestrado (2007) em Educação Fí­sica pela Universidade Federal de Minas Gerais. é doutor em Psicologia Educacional (Major in Sport & Exercise Psychology) pela Florida State University (2012), e pós-doutor em Neurociência & Psicofisiologia pela Universidade de Chieti (2013), Behavioral Imaging and Neural Dynamics (BIND) Center. Dr. Edson Filho é autor e co-autor de vários artigos nas áreas de expert performance, esportes coletivos, coaching e dinâmica de grupo, e bio- neurofeedback. Ademais, recebeu diversos prêmios acadêmicos incluindo a Dissertation Award in Sport & Exercise Psychology pela American Psychological Association, e seu trabalho foi divulgado por importantes mí­dias cientí­ficas incluindo BBC News, Nature Lindau e Scientific American. Dr. Edson Filho é consultor em treinamento mental certificado pela Association for Applied Sport Psychology, e membro do United Sates Olympic Committee - Sport Psychology Registry.

Afonso Antonio Machado, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.

Licenciado em Educação Fí­sica pela PUC- Campinas (1976); graduado em Filosofia e Pedagogia; graduado em Psicologia (2018). Mestre (1985) e doutor(1994) em Educação, pela UNICAMP. Livre-docente pelo Instituto de Biociências, UNESP, Rio Claro, com a tese " Agressividade e ansiedade em atletas jovens" (1998). Foi editor-chefe da Revista MOTRIZ, presidente da SOBRAPE (Sociedade Brasileira de Psicologia do Esporte, de 2006-08) e Coordenador do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Humano e Tecnologias (DEHUTE) (2011-17), no IB/UNESP. Atualmente é editor-chefe do Brazilian Journal of Sport Psychology, consultor da Revista Iberoamericana de Psicologí­a del Ejercí­cio e del Deporto, da Revista Movimento, da Revista Movimento & Percepção e da Coleção Pesquisa em Educação Fí­sica. Professor adjunto II na UNESP/ Rio Claro, em RDIDP. Atua na interface educacional, com ênfase nos temas: estados emocionais, identidade psicológica do esportista, gênero e masculinidade no esporte e lesões psicológicas esportivas. Coordena o LEPESPE (Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte). Vice-presidente da ABEPEEX, na atual gestão. Realizou estágio de pós-doutoramento no Laboratório de Psicologia do Esporte, junto ao Prof. Dr. Duarte Araújo, da Faculdade de Motricidade Humana, em Lisboa (08-09) e na Universidade do Minho, com Prof. Dr. Antônio Rui Gomes (10-11). Bolsista PQ (2010-13). 

References

-Alfermann, D.; StambulovaN. Career Transitions and Career Termination. IN Tenenbaum, G.; Eklund, R. Handbook of Sport Psychology. 3ª edição. New York. Wiley. 2007.

-Armatas, V.; Yiannakos, A.; Sileloglou, P. Relationship between time and goal scoring in soccer games: Analysis of three World Cups. International Journal of Performance Analysis in Sport. Vol. 7. Num. 2. 2007. p. 48-58.

-Aroni, A.L. Seguindo o modelo transacional cognitivo, motivacional e relacional de Lazarus: uma análise exploratória de golfistas avaliados pelo radar Trackman®. Tese de Doutorado. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro. 2016.

-Bardin, L. Análise de conteúdo. 2ª edição. Lisboa. Edições 70. 2011.

-Bloom, B.S. Developing Talent in Young People. New York. Ballantine. 1985.

-Carver, C.S.; Scheier, M.F.; Weintraub, J.K. Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology. Washington. Vol. 56. Num. 2. 1989. p. 267-283.

-Costa, V.T.; Simim, M.A.; Noce, F.; Costa, I.T.; Samulski, D.M.; Moraes, L.C. Comparison of relative age of elite athletes participating in the 2008 Brazilian soccer championship series A and B. Motricidade. Ribeira da pena. Vol. 5. Num. 3. 2009. p. 13-17. DOI: 10.6063/motricidade.5(3).190.

-Côté, J.; Baker, J.; Abernethy, B. Practice and play in the development of sport expertise. IN Tenenbaum, G.; Eklund, R. Handbook of Sport Psychology. 3ª edição. New York. Wiley. 2007.

-Côté, J. The Influence of the Family in the Development of Talent in Sport. The Sport Psychologist. Vol. 3. Num. 4. 1999. p. 395-417. DOI: 10.1123/tsp.13.4.395.

-Dugdale, J.R.; Eklund, R.C.; Gordon, S. Expected and unexpected stressors in major international competition: Appraisal, coping, and performance. The Sport Psychologist. Vol. 16. Num. 1. 2002. p. 20-33. DOI: 10.1123/tsp.16.1.20.

-Fletcher, D.; Fletcher, J. A meta-model of stress, emotions and performance: Conceptual foundations, theoretical framework, and research directions. Journal Sport Science. Vol. 23. 2005. 157-158.

-Folkman, S.; Moskowitz, J.T. Coping: Pitfalls and Promise. Annual Review of Psychology. Palo Alto. 2004. Vol. 55. 2004. p. 745-774. DOI: 10.1146/annurev.psych.55.090902.141456.

-Garganta, J.; Guilherme, J.; Barreira, D.; Brito, J.; Rebelo, A. Fundamentos e práticas para o ensino e treino do futebol. in: Tavares, F. Jogos desportivos coletivos: ensinar a jogar. Porto. Editora FADEUP. 2013.

-Gomes, A.R. Positive human functioning in stress situations: An interactive proposal. IN Gomes, A.R.; Resende, R.; Albuquerque, A. Positive human functioning from a multidimensional perspective: Promoting stress adaptation. New York. Nova Science. 2014.

-Gomes, R. Adaptação humana em contextos desportivos: contributos da teoria para a avaliação psicológica. Avaliação Psicológica. Vol. 10. Num. 1. 2011. p. 13-24.

-Hanin, Y.L. Emotions in Sport: Current Issues and Perspectives. IN Tenenbaum, G.; Eklund, R. Handbook of Sport Psychology. 3.ed. New York. Wiley. 2007.

-Hardy, L.; Jones, G.; Gould, D. editors. Understanding psychological preparation for sport: theory and practice of elite performers. New York. Wiley. 1996.

-Holt, N.L.; Hogg, J.M. Perceptions of stress and coping during preparations for the 1999 women’s soccer World Cup finals. The Sport Psychologist. Vol. 16. Num. 3. 2002. p. 251-271. DOI: 10.1123/tsp.16.3.251

-Lazarus, R. Emotion and adaptation. New York. Oxford University Press. 1991.

-Lazarus, R. Stress and emotion: a new synthesis. New York. Springer. 1999.

-Lazarus, R.; Folkman, S. Stress, appraisal, and coping. New York. Springer. 1984.

-Lazarus, R. From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annual Review of Psychology. Vol. 44. 1993. p. 1-21. DOI: 10.1146/annurev.ps.44.020193.000245.

-Machado, A.A. Psicologia do esporte: da educação física escolar ao treinamento esportivo. São Paulo. Guanabara Koogan. 2006.

-Marques, M.P.; Samulski, D.M. Análise da carreira esportiva de jovens atletas de futebol na transição da fase amadora para a profissional: escolaridade, iniciação, contexto sócio-familiar e planejamento da carreira. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 23. Num. 2. 2009. p. 103-119. DOI: 10.1590/S1807-55092009000200002

-Marques, R.F.R.; Lima, C.P.M.; Moraes, C.; Nunomura, M.; Simões, E.C. Formação de jogadores profissionais de voleibol: relações entre atletas de elite e a especialização precoce. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 28. Num. 2. 2014. p. 293-304. DOI: 10.1590/1807-55092014000200293.

-Mascara, D. I.; Calicchio, L.; Chimina, J. G. C.; Navarro, A. C. Análise da incidência de gols no campeonato Paulista 2009: Série A1, A2 e A3. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Vol. 2. Num. 4. 2010. p.42-46. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/vi ew/41/41>

-Mcgrath, J.E. Major methodological issues. IN Mcgrath, J.E. Social and psychological factors in stress. New York. Holt, Rinehart & Winston. 1970.

-Moraes, L.C.; Filho, E. Peneiradas: Estudo do processo de seleção de jovens futebolistas. inSilami-Garcia, E.; Lemos, K.L.M. Temas Atuais -XI em Educação Física e Esportes. Instituto Casa da Educação Física. 2006.

-Park, S.; Lavallee, D.; Tod, D. Athletes’ Career Transition Out of Sport: A Systematic Review. International Review of Sport and Exercise Psychology. Vol. 6. Num. 1. 2013. p. 22-53.

-Ramos, A.M.; Neves, R.L.R. A iniciação esportiva e a especialização precoce à luz da teoria da complexidade -notas introdutórias. Pensar a Prática. Vol. 11. Num. 1. 2008. p. 1-8.

-Reilly, T.; Williams, A.M.; Nevill, A.; Franks, A. A Multidisciplinary Approach to Talent Identification in Soccer. Journal of Sports Science. Abingdon. Vol. 18. Num. 9. 2000. p. 695-702. DOI: 10.1080/02640410050120078.

-Richardson, R.J. Pesquisa social: método e técnicas. São Paulo. Atlas. 1989.

-Salmela, J.H.; Young, B.W.; Kallio, J. Within-Career Transitions of the Athlete-Coach-Parent Triad. IN Lavallee, D.; Wylleman, P. Career Transitions in Sport: International Perspectives. Morgantown. FIT. 2000.

-Stambulova, N.; Alfermann, D.; Statler, T.; Côté, J. ISSP Position Stand: Career Development and Transitions of Athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. 7. Num. 4. 2009. p. 395-412.

-Stambulova, N.; Stephan, Y.; Jarphag, U. Athletic Retirement: A Cross-National Comparison of Elite French and Swedish Athletes. Journal of Psychology of Sport and Exercise. Vol. 8. Num. 1. 2007. p. 101-118.

-Stambulova, N. Developmental Sports Career Investigations in Russia: A Post-Perestroika Analysis. The Sport Psychologist. Birmingham. Vol. 8. Num. 3. 1994. p. 221-237. DOI: 10.1123/tsp.8.3.221.

-Thomas, J.R.; Nelson, J.K.; Silverman, S.J. Métodos de pesquisa em atividade física. 6.ed. Porto Alegre. Artmed. 2012.

-Torregrosa, M.; Cruz, J.; Sousa, C.; Viladrich, C.; Villamarín, F.; Garcia-Mas, A. La influênciade padres y madres en el compromiso deportivo de futebolistas jóvenes. Revista Latinoamericana de Psicologia. Vol. 39. Num. 2. 2007. p. 227-237.

-Vallerand, R.J.; Deci, E.L.; Ryan, R.M. Intrinsic motivation in sport. Exercise and Sport Science Review. Vol. 15. Num. 1. 1987. p. 389-425.

-Weinberg, R.S.; Gould, D. Fundamentos da Psicologia do Esporte e do Exercício. 6ªedição. Porto Alegre. Artmed. 2017.

-Wylleman, P.; Alfermann, D.; Lavallee, D. Career Transitions in Sport: European Perspectives. Psychology of Sport and Exercise. Vol. 5. Num. 1. 2004. p. 7-20.

Published
2019-02-17
How to Cite
Aroni, A. L., Bagni, G., Bocchio, G. L., Filho, E., & Machado, A. A. (2019). Stress from sports initiation to the professionalism: an exploratory analysis of the trajectory of professional football athletes. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 11(43), 263-272. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/773
Section
Scientific Articles - Original