Construction of tactical offensive knowledge of futsal through training in game form
Abstract
Aim: Make a literature review about the construction of tactical defensive knowledge of Futsal, through training in game form. Considerations: This article is dedicated to the offensive tactic training of Futsal, that both evolved in recent years and greatly influenced by improved defensive systems and physical condition of athletes, and its teaching and learning so that you can create in students / athletes skills so they can individually and in groups behave in the best way forward to the challenges posed by various offensive systems that still exist and may arise.
References
-Bayer, C. O ensino dos desportos coletivos. Lisboa. Dinalivro. 1994.
-Costa, F. R.; Paoli, P. B.; Silva, C. D. A importância dos jogos adaptados na iniciação aos esportes coletivos. Lecturas: Educación Física y Deportes. Vol. 12. Núm. 117. 2008.
-Costa, J. C.; Garganta, J.; Fonseca, A.; Botelho, M. Inteligência e conhecimento específico em jovens futebolistas de diferentes níveis competitivos. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 2. Núm. 4. p. 7-20. 2002.
-Filgueira, F.M.; Greco, P.J. Futebol: Um estudo sobre a capacidade tática no processo ensino aprendizagem treinamento. Revista Brasileira de Futebol. Vol.1. Núm. 2. p. 53-65. 2008.
-Garganta, J. Competências no ensino e treino de jovens futebolistas. Lecturas: Educación Física y Deportes. Vol. 8. Núm. 45. 2002.
-Garganta, J. Para uma teoria dos jogos desportivos colectivos. In: Graça, A.; Oliveira, J. (Org.). O ensino dos jogos desportivos. 2ªedição. Porto. Universidade do Porto. 1995.
-Garganta, J.; Oliveira, J. Estratégia e táctica nos jogos desportivos coletivos. In J. Oliveira, J.; Tavares, F. (Org.), Estratégia e táctica nos jogos desportivos coletivos. p.7-23. Porto: Centro de Estudos dos Jogos Desportivos. 1996.
-Garganta, J.; Pinto, J. O ensino do futebol. In A. Graça; J. Oliveira (Org.), O ensino dos jogos desportivos. p. 95-136. Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física da Universidade do Porto. p. 105. 1998.
-Greco, P. Conhecimento técnico-táctico: o modelo pendular do comportamento a das acções tácticas nos desportos colectivos. Revista Brasileira de Psicologia do Esporte e do Exercício.p.107-129.2006.
-Greco, P. J. O componente tático. Material didático do curso de Mestrado em Ciências do Esporte. Escola de Educação Física da UFMG Belo Horizonte. 1992.
-Matveiev, L. Fundamentos do treino desportivo. Livros Horizonte, 1977.
-Moreno, J. H. Fundamentos del deporte: Análisis de las estructuras del juego desportivo. 2ªedição. Barcelona. Inde Publicaciones. 1994.
-Paoli, P. B. Treinamento Tático. Material didático do curso de pós-graduação em Futebol da Universidade Federal de Viçosa. 2008.
-Paoli, P. B.; Grasseli, A. S. Jogos adaptados na iniciação do futebol de campo. Viçosa-MG.BD Empreendimentos. Canal Quatro, 2006.
-Parlebas, P. Contribuition a un Léxique Continente en Science de V Action Motríce. Paris. INSEP. Paris, 1981.
-Santana W. C. Futsal: apontamentos pedagógicos na iniciação e na especialização. Campinas. Autores Associados. 2004.
-Santana, W. C. Metodologia da Participação. Londrina. LIDO. 1996.
-Santos, L. V. Proposta de jogos adaptados como forma de aprendizagem/treinamento dos princípios da tática defensiva do Futsal. TCC. Universidade Federal de Viçosa. Departamento de Educação Física. 2010.
-Santos, L. V.; Moreira, O. C.; Guimaraes, L. C.; Paoli, P.B. Construção do conhecimento tático defensivo do futsal por meio do treinamento em forma de jogo. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Vol. 5. Núm. 15. p. 44-51. 2013.
-Silva, T. A. F.; Rose Junior, D. Iniciação nas modalidades esportivas coletivas: a importância da dimensão tática. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 4. Núm. 4. p. 71-93. 2005.
-Souza, P. Validação de teste para avaliar a capacidade de tomada de decisão e o conhecimento declarativo em situações de ataque no Futsal. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Belo Horizonte. 2002.
-Tiegel, G. Curso de futebol. Material didático do curso de mestrado em ciências do esporte. Escola de Educação Física da UFMG. Belo Horizonte. 1994.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).