Projetando um modelo de identidade de marca na indústria do futebol

  • Siavash Khodaparast Department of Physical Education and Sport Science, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Guilan, Lahijan, Iran.
  • Bisotoon Azizi Department of Physical Education, Piranshahr Branch, Islamic Azad University, Piranshahr, Iran.
  • Vahid Bakhshalipour Sama technical and vocational training college, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Siyahkal, Iran.
Palavras-chave: Identidade de Marca, Identidade Visual, Identidade Experimental, Futebol

Resumo

Hoje, o futebol é um dos esportes mais populares do mundo. Sua atratividade particular está firmemente ligada aos conceitos de marca; portanto, este estudo teve como objetivo projetar um modelo de identidade de marca na indústria do futebol. Esta pesquisa aplicada em termos de finalidade e descritiva-survey em termos de natureza. A população estatística do estudo incluiu todos os espectadores, elites, atletas da Premier League iraniana de futebol, 384 dos quais foram selecionados como uma amostra estatística de forma acessível e direcionada. Para a análise dos dados, foram utilizados testes estatísticos descritivos e inferenciais e análise de ajuste de modelos de modelagem de equações estruturais com o software PLS. De acordo com os resultados, todas as dimensões da identidade da marca têm uma relação significativa ao nível de p≤0,05 com a identidade da marca da Premier Football League. A extensão não-produto teve o maior papel ao explicar 93% das mudanças na identidade da marca e, a partir dessa dimensão, a equivalência empírica explicou 91% das mudanças nas variáveis ​​da identidade da marca. Em seguida, a variável relacionada ao produto explicou 86% das mudanças na variável de identidade da marca. Por fim, a identidade visual explicou 85% das mudanças na variável identidade da marca. De acordo com os resultados da pesquisa, sugere-se que os clubes de futebol estão entre os fatores de sua identidade de marca, incluindo; Use a responsabilidade social, a gestão do relacionamento com o cliente, o uso de gerentes especializados em futebol, marketing e economia do esporte.

Referências

-Aghazade, H.; Jafari, E.; Esmaeily, H. Investigate the Relationship between Consumer Personality Congruence with the Brand, Brand Identity and Post-Purchase Behavioral Intentions. Commercial Strategies. Vol. 12. Núm. 6. p. 17-40. 2020.

-Arakelian, J. S.; Brito, E. P. Z.; Rosenthal, B. The legitimation of global football brands in the brazilian marketplace. Revista Eletrônica de Negócios Internacionais: Internext. Vol. 15. Núm. 1. p. 104-117. 2020.

-Bairrada, C.; Coelho, F.; Coelho, A. Antecedents and outcomes of brand love: utilitarian and symbolic Brand qualities. European Journal of Marketing. Vol. 52. Núm. 3/4. p.656-682. 2018.

-Braun, E.; Eshuis, J.; Klijn, E. H.; Zenker, S. Improving place reputation: Do an open place brand process and an identity-image match pay off? Cities. Vol. 80. p.22-28. 2018.

-Byun, H.; Chiu, W.; Bae, J. S. Exploring the adoption of sports brand apps: An application of the modified technology acceptance model. International Journal of Asian Business and Information Management (IJABIM). Vol. 9. Núm. 1. p. 52-65. 2018.

-Carr, C. T.; Hayes, R. A. Identity shift effects of self-presentation and confirmatory and disconfirmatory feedback on self-perceptions of brand identification. Media Psychology. Vol. 22. Núm. 3. p.418-444. 2019.

-Chen, C. J. Developing a model for supply chain agility and innovativeness to enhance firms’ competitive advantage. Management Decision. Vol. 57. Núm. 7. p.1511-1534. 2019.

-Coelho, P. S.; Rita, P.; Santos, Z. R. On the relationship between consumer-brand identification, brand community, and brand loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services. Vol. 43. p.101-110. 2018.

-Daniar, A.; Marta, R. F.; Sampurna, A. Defining Brand Identity of Noesa Woven Fabric through Total Branding in Online Media. Diakom: Jurnal Media Dan Komunikasi. Vol. 3. Núm. 1. p. 77-88. 2020.

-Davvetas, V.; Halkias, G. Global and local brand stereotypes: formation, content transfer, and impact. International Marketing Review. Vol. 36. Núm. 5. p.675-701. 2019.

-Essamri, A.; McKechnie, S.; Winklhofer, H. Co-creating corporate brand identity with online brand communities: A managerial perspective. Journal of Business Research. Vol. 96. p. 366-375. 2019.

-Helmi, J.; Bridson, K.; Casidy, R. A typology of organisational stakeholder engagement with place brand identity. Journal of Strategic Marketing. Vol. 28. Núm. 7. p. 620-638. 2020.

-Heo, C. M. Structural Relationship among Presence, Enjoyment, Brand Attitude and Purchase Intention of Augmented Reality-Based Sports Brand Advertising. Journal of Digital Contents Society. Vol. 19. Núm. 3. p. 461-47. 2018.

-Hewer, P.; Gannon, M.; Cordina, R. Discordant fandom and global football brands: Let the people sing. Journal of Consumer Culture. Vol. 17. Núm. 3. p. 600-619. 2017.

-Karamaki, H.; Lahtinen, S.; Tuominen, P. Building a conceptual model for brand meanings in wearable sports technology. In Eurasian Business Perspectives. p. 233-243. 2018.

-Ke, X.; Wagner, C. Global pandemic compels sport to move to esports: understanding from brand extension perspective. Managing Sport and Leisure, p.1-6. 2020.

-Keshtidar, M.; Shajie, K.; Ebrahimian Besharat, M.; Yousefi, M. Structural model of the role of brand trust on brand identity through the mediating role of brand love among fans of futsal premier League clubs in Iran. Annals of Applied Sport Science. Vol. 6. Núm. 1. p. 65-74. 2018.

-Kunkel, T.; Biscaia, R. Sport brands: Brand relationships and consumer behavior. Sport Marketing Quarterly. Vol. 29. Núm. 1. p. 3-17. 2020.

-Marquetto, M. F.; Pinto, N. G. M.; Grohmann, M. Z.; Battistella, L. F. Knowing the fans behaviour in relation to love of football clubs’ brands. BBR. Brazilian Business Review. Vol. 14. Núm. 3. p. 272-287. 2017.

-Muhonen, T.; Hirvonen, S.; Laukkanen, T. SME brand identity: its components, and performance effects. Journal of Product & Brand Management. Vol. 26. Núm. 1. p. 52-67. 2017.

-Osakwe, C.N.; Palamidovska-Sterjadovska, N.; Mihajlov, M.; Ciunova-Shuleska, A. Brand orientation, brand-building behavior and brand identity in SMEs: an empirical evaluation. Marketing Intelligence & Planning. Vol. 38. Núm. 7. p. 813-828. 2020. https://doi.org/10.1108/MIP-07-2019-0370

-Rather, R. A. Investigating the impact of customer brand identification on hospitality brand loyalty: A social identity perspective. Journal of Hospitality Marketing & Management. Vol. 27. Núm. 5. p. 487-513. 2018.

-Rather, R. A.; Tehseen, S.; Itoo, M. H.; Parrey, S. H. Customer brand identification, affective commitment, customer satisfaction, and brand trust as antecedents of customer behavioral intention of loyalty: An empirical study in the hospitality sector. Journal of Global Scholars of Marketing Science. Vol. 29. Núm. 2. p. 196-217. 2019.

-Saraniemi, S.; Komppula, R. The development of a destination brand identity: A story of stakeholder collaboration. Current Issues in Tourism. Vol. 22. Núm. 9. p.1116-1132. 2019.

-Thomas, R. Mapping the perceptions and antecedents of football fans’ co-creation behaviours with sponsoring brands: a pan-cultural study of the European leagues. Journal of Marketing Management. Vol. 34. Núm. 17-18. p. 1470-1502. 2018.

-Welsh, D.; Gomez, A.; Pierce, J. Designing an Interior and Exterior Acoustical Brand Identity for Electric Vehicles by Means of Sound Synthesis. In INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings. Vol. 258. Núm. 4. p. 3557-3568. 2018.

-Zeng, F. Research on Quanzhou Sports Brand Communication Based on Neural Network Recommendation Algorithm. In International Conference on Applications and Techniques in Cyber Security and Intelligence. p. 1857-1863. 2019.

Publicado
2022-03-24
Como Citar
Khodaparast, S., Azizi, B., & Bakhshalipour, V. (2022). Projetando um modelo de identidade de marca na indústria do futebol. RBFF - Revista Brasileira De Futsal E Futebol, 13(54), 456-468. Recuperado de http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1152
Seção
Artigos Cientí­ficos - Original